Het gros van de Nederlanders probeert als gevolg van de inflatie zoveel mogelijk te besparen op boodschappen en past daardoor zijn koopgedrag aan.
Dat meldt onlinesupermarkt Foodello op basis van eigen onderzoek.
Koopgedrag
Het gros van de Nederlanders probeert als gevolg van de inflatie zoveel mogelijk te besparen op boodschappen. Zo grijpen consumenten vaker naar producten die in de aanbieding zijn. Ze kopen bijvoorbeeld vaker restpartijen en producten die tegen de houdbaarheidsdatum zitten, bijvoorbeeld met een 35 procent kortingsticker.
Volgens het onderzoek past 86 procent van de supermarktklanten zijn koopgedrag aan. Consumenten laten A-merken vaker staan voor huismerken en ze slaan grotere hoeveelheden in om de voorraadkast te vullen. Zo worden koffie en thee, huishoudelijke artikelen en pasta en rijst in grote hoeveelheden verkocht als er een aanbieding is. Ook wijken de supermarktklanten minder vaak af van het boodschappenlijstje.
CBS
De supermarktprijzen stijgen al maanden. Het CBS publiceerde maandag cijfers waarin naar voren kwam dat de koopbereidheid onder consumenten door de dalende koopkracht steeds verder wegzakt.