Het aantal verkeersdoden in Nederland is voor het tweede jaar op rij gedaald. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
In 2024 kwamen in Nederland 675 mensen om door een verkeersongeluk.
Verkeersdoden gedaald
De meeste dodelijke slachtoffers zaten op de fiets (246), daarna volgen personenauto’s (220). De meeste verkeersdoden kwamen om in Noord-Brabant (114). In Flevoland waren de minste dodelijke slachtoffers (17).
Ten opzichte van een jaar eerder, zijn er in Utrecht, Gelderland en Overijssel de meeste slachtoffers bijgekomen (plus 10). In Limburg is het aantal slachtoffers het sterkst gedaald, van 57 naar 37 verkeersdoden. Fietsers vormen de grootste groep verkeersdoden. Minstens 44 procent reed op een e-bike en de meesten overleden door hoofdletsel.
Ongelukken e-bikes
Eind vorig jaar onderzocht kenniscentrum VeiligheidNL hoeveel slachtoffers e-bikes precies veroorzaken. Alle ziekenhuizen met spoedeisende hulp in Nederland deden mee aan het onderzoek. Dat zijn er in totaal 82. Van 30 september tot 6 oktober 2024 hielden zij het aantal ongelukken met fietsers bij. Deze ontstonden zowel door fatbikes, e-bikes als ‘normale’ fietsen.
In totaal bleken er 1291 slachtoffers te zijn. 96 van hen zaten op een fatbike, 480 op een e-bike en 715 op een andere soort fiets. Waar de helft van het aantal fatbike-slachtoffers jonger is dan 16 jaar, is meer dan de helft van de slachtoffers met een e-bike ouder dan 55 jaar. Het gaat hierbij echter om het aantal ongelukken, niet om het aantal dodelijke slachtoffers.
Personenauto’s
Het aantal inzittenden van personenauto’s dat in het verkeer omkwam, steeg licht van 194 in 2023 naar 220 vorig jaar. Vergeleken met 2000, toen ruim 500 dodelijke slachtoffers vielen, is er sprake van een sterke daling. Het laagste aantal mensen dat overleed bij een verkeersongeluk meldde het CBS in 2013 en 2014. Beide jaren verongelukten 570 mensen in het verkeer.