De NS en ProRail nemen per direct maatregelen bij 28 onbeveiligde spoorwegovergangen. Het gaat om overgangen waar de kans op ongelukken groot is en waar veel zwaar verkeer langsrijdt.
Zes oversteekplaatsen moeten zelfs per direct helemaal sluiten.
Onbeveiligde spoorwegovergangen
Bij vier andere overgangen zonder spoorbomen en knipperlichten mogen treinen vanaf deze week alleen maar 90 kilometer per uur rijden. Ook kijkt ProRail op zeventien plekken of er een maximumsnelheid mogelijk is.
ProRail en NS nemen deze maatregelen na het onderzoek naar het dodelijke ongeluk in 2020 bij een spoorwegovergang in Drenthe. In het dorp Hooghalen botste een NS-Sprinter op een landbouwvoertuig. Daarbij kwam de machinist van de trein om het leven.
De spoorwegovergangen met problemen liggen door het hele land. ProRail, het spoorpersoneel én het kabinet willen zo snel mogelijk af van de onbeveiligde overgangen. In Nederland hebben we er 277. Daarvan zijn er 180 openbaar. Voor 2024 wil het kabinet alle onbewaakte overgangen sluiten of beter beveiligen. Daarvoor is 200 miljoen euro beschikbaar.