Levi’s jeans zitten als gegoten, gaan jaren mee en zien er hip uit. Maar wist je ook dat het merk een bijzondere geschiedenis heeft?
Nee? Mooi. Ga ik je bijpraten.
Levi’s jeans zitten als gegoten, gaan jaren mee en zien er hip uit. Maar wist je ook dat het merk een bijzondere geschiedenis heeft?
Nee? Mooi. Ga ik je bijpraten.
Waan je voor even terug in de tijd. Het is 1852 als Levi Strauss, een Duitser die naar Amerika emigreert, een handelsfirma voor stoffen opricht. Dat doet-ie in San Francisco tijdens de goldrush die op dat moment Californië teistert. Hij merkt dat mijnwerkers en arbeiders behoefte hebben aan werkkleding die veel kan hebben en lang meegaat.
Waarom zit dat mysterieuze kleine zakje toch op je favoriete jeans?Lees ookHij leert kleermaker Jacob Davis kennen en samen maken ze de eerste Levi’s van stevig denim. Daarmee is de spijkerbroek geboren. Maar waar de broek eigenlijk bedoeld is voor de Amerikaanse arbeider, wordt-ie sindsdien gedragen door iedereen die behoefte heeft aan een fijne broek. Van cowboys tot filmsterren (hoi Marilyn), artiesten (Elvis Presley), presidenten (Barack Obama) en ondernemers (Steve Jobs): iedereen wil de jeans van het merk aan.
Nu zijn de jeans nog altijd groot onder modeliefhebbend volk. De bekendste sterren, modebloggers en ook je buurvrouw dragen het merk maar wat graag. Het meest iconische stuk uit de collectie blijft overigens wel de 501. Het model wordt geliefd (en gedragen) door werkelijk iedereen en z’n moeder. Fans roemen het item om de pasvorm, maar ook omdat-ie tijdloos is.
De specifieke broek kwam precies 150 (!) jaar geleden uit. Het model werd destijds nog gemaakt van zeildoek of denim en stond toen al bekend om de koperen klinknagels die de jeans versierden. Strauss en Davis namen patent op het model met de klinknagels, et voila: de 501 was geboren en is, nog altijd, het bekendste item van het merk.
Na het bedrijf te hebben opgericht, overleed Strauss in 1902, waarna Levi’s werd overgenomen door zijn neven. Het ging in die tijd minder goed dan voorheen, totdat ze riemlussen aan de broeken gingen toevoegen. De jeans werden opnieuw een hit. Al helemaal na de Tweede Wereldoorlog. Toen zag men een spijkerbroek als het ultieme item van vrijetijdskleding en begon iedereen, uit elke laag van de bevolking, ‘m te dragen.
Alsjeblíeft niet, zeg: skinny jeans zijn weer in opmarsLees ookJaren later, toen bezoekers van Woodstock en alternatieve subculturen fan werden van de broek, stond het item voor een revolutie. Het ding werd naast festivals ook gedragen bij protesten en in nachtclubs. Het nieuwe beeld van de jeans ging zelfs zo ver dat de 501 werd verbannen van – ja, echt – sommige scholen. De spijkerbroek werd als te provocerend gezien.
Da’s tegenwoordig niet meer het geval. Je kan zo vaak jeans dragen als je wil, de broeken zijn niet weg te denken uit het straatbeeld. En, ook goed om te weten, denim is dit jaar nog eens hartstikke hip ook. Van wijde jeans tot jacks: spijkerstof is, na al die jaren, nog steeds niet uit de mode. Gelukkig maar.
Deze luxe designerbroek koop je gewoon bij Levi'sLees ook