Na de grote stroomstoring van gisteren beleeft Schiphol vandaag een ‘drukke, maar reguliere dag’. Extra vluchten brengen gestrande passagiers alsnog naar hun bestemming.
“We zijn goed opgestart”, zegt een woordvoerder van de luchthaven. “Zo’n vijf- á zesduizend passagiers die zondag zijn gestrand, worden verspreid over de dag onder meer met extra vluchten naar de plek van hun bestemming gebracht.” Wel is het vanwege de meivakantie wat drukker dan een normale maandag op Schiphol.
Staking
Omdat het streekvervoer vandaag staakt, adviseert de luchthaven wél om online vast in te checken en actuele vluchtinformatie te checken. “De bussen en pendelbusjes op en rond Schiphol rijden wel gewoon.”
Achterstallig onderhoud
Over de oorzaak van de flinke storing in het inchecksysteem zei de woordvoerder weinig. Ook kon hij nog niet reageren op een bericht in De Telegraaf over dat de noodstroomvoorzieningen onvoldoende zijn om een spanningsdip in het elektriciteitsnet snel op te vangen. Drie deskundigen op het gebied van stroom en ict van de luchthaven vertelden de krant daar anoniem over. Er zou zelfs sprake zijn van achterstallig onderhoud.
Het was een drukte van jewelste gisteren op Schiphol.
Normaal zouden volgens hen enkele minuten nodig zijn om essentiële functies als noodverlichting, beveiliging en het controlecentrum op te starten, maar gisteren lag alles urenlang plat. Tientallen vluchten werden geannuleerd en er waren grote vertragingen. De woordvoerder zegt dat ze de uitspraken van de deskundigen nu “verder gaan onderzoeken en analyseren. Zondag was al onze aandacht er op gericht om passagiers zoveel mogelijk naar hun bestemming te krijgen.”
De rust schijnt te zijn wedergekeerd.
Wat een rust op #schiphol, niets meer te merken van de storing. Alles supersnel gegaan!