Journalist Lisette van der Ster (43) is VS-correspondent voor LINDA.nl. Waar ze normaal de gekte rond de Amerikaanse verkiezingen laat zien, is vandaag de gekte rond het coronavirus aan de beurt.
Lisette: ‘Je zou bijna vergeten dat de wereld in crisis verkeert.’
Nét als je denkt dat het niet gekker kan, ontstaat er in Amerika een nieuwe trend rondom het coronavirus. Om deze donkere tijden door te komen, halen mensen hun kerstverlichting weer van zolder om zichzelf en hun buurt op te vrolijken.
Op Twitter werd het idee geopperd om huizen en tuinen weer van gezellige kerstlampjes te voorzien om de ‘social distancing’ wat aangenamer te maken. Niet alleen voor de thuisblijvers, maar ook voor mensen die in hun auto voorbij rijden. Het doel is een warm saamhorig gevoel te creëren. Er wordt massaal gehoor gegeven aan de oproep.
Met de hashtag #LightsForLife en #CoronaKindness delen Amerikanen foto’s van hun versierde huizen. ‘Mijn buren hebben de kerstverlichting weer aangezet, wat een glimlach op mijn gezicht toverde. Dit is wat we nu nodig hebben’, schrijft een Twitteraar. Een ander meldt: ‘Had ik net alle kerstspullen weer netjes opgeruimd, kan ik weer aan de bak. Maar het geeft me wat te doen en je maakt er anderen blij mee.’
A beacon of light! We can do this folks! #LightsForLife pic.twitter.com/sveqtT6w2p
— Travis Patterson (@wtravispatt) March 19, 2020
https://twitter.com/quickbear/status/1239901718260768768
De trend lijkt inmiddels over te waaien naar andere landen, nu er ook al kerstfoto’s uit Canada en België zijn gepost. Dus mocht je thuis zitten en je vervelen, leef je dan vooral uit op je kerstspullen. Een beetje licht in de duisternis kan nooit kwaad, toch?
Om het kerstgevoel nog meer terug te halen heeft de Amerikaanse televisiezender Hallmark besloten aankomend weekend een marathon met kerstfilms uit te zenden. Elke twee uur wordt er een heerlijk zoetsappige film vertoond om je onder te dompelen in the happiest time of the year en even niet aan het coronavirus te denken tijdens je thuis-isolatie.
Restauranteigenaren springen overigens ook handig in op dit soort bingewatchingmarathons. Nu ze hun zaak moeten sluiten en alleen nog eten mogen bezorgen, bedenken ze ludieke acties om klanten te lokken. “Wie twee keer per week bij ons bestelt, krijgt er een gratis wc-rol bij!” laat Pizza Schmizza uit Portland, Oregon weten.
Pizza, kerstversiering en een weekend lang Hallmark-films kijken, mét extra wc-papier. Je zou bijna vergeten dat de wereld in crisis verkeert.
Lees ook
Correspondent Lisette van der Ster doet verslag van gekte rond Amerikaanse verkiezingen