Hawaï werd gisteren opgeschrikt door een waarschuwing voor een raketaanval. Honderdduizenden mensen kregen het bericht en zochten dekking.
Ze stonden doodsangsten uit. Pas na veertig minuten werd duidelijk dat het om een valse melding ging.
Lees ook
Hierom mag je op Hawaï binnenkort geen zonnebrand meer smeren
Doodsbang
“Onacceptabel”, vindt senator Brian Schatz. “De hele staat was doodsbang. Er moet snel worden uitgezocht wie er schuldig is en er moeten maatregelen worden genomen.” Volgens de voorzitter van het Hawaïaanse Huis van Afgevaardigden, Scott Saiki, heeft het waarschuwingssysteem gefaald.
Maatregelen
Saiki: “De betrokken overheidsinstellingen zijn duidelijk niet voorbereid. Ze hebben niet genoeg capaciteit om om te gaan met noodsituaties.” Er zouden inmiddels maatregelen zijn genomen om fouten als deze in het vervolg te voorkomen. Op Twitter vragen mensen zich af hoe dit in hemelsnaam fout heeft kunnen gaan.
https://twitter.com/aasif/status/952341674239320065
Paniek
Na de melding sloeg de paniek toe op Hawaï. Op Twitter doen veel mensen verslag van het moment, waaronder sterren die op het eiland verblijven. Bovendien wordt woede uitgesproken richting de Amerikaanse president Trump, die de veroorzaker zou zijn van alle ‘raket-paniek’.
https://twitter.com/WayneDupreeShow/status/952277344382832643
https://twitter.com/bethuhneemartin/status/952311490437984257
https://twitter.com/alohadess/status/952301557420253185
https://twitter.com/stack_dollaz718/status/952291420135665664
https://twitter.com/JimCarrey/status/952284494257508352
https://twitter.com/jamieleecurtis/status/952275076346388481
https://twitter.com/JennaUshkowitz/status/952269693934383104
Test
Sinds de dreiging vanuit Noord-Korea wordt het luchtalarm op Hawaï weer maandelijks getest. Bij de laatste test in december verliep dat niet helemaal lekker: bij 93 procent ging het goed, in twaalf gevallen werd per ongeluk het geluid van de ambulance afgespeeld in plaats van het luchtalarm. In Waikiki, waar de meeste toeristen verblijven, was het geluid bovendien nauwelijks te horen.
Gisteren ging het luchtalarm ook niet aan. Het was dan een valse melding, maar als er daadwerkelijk een raket onderweg was geweest, had dat natuurlijk wel moeten gebeuren.
















