De mondkapjesplicht ging 1 december in. Draag je er geen, dan riskeer je een boete van 95 euro. Maar hoe is de mondkap van invloed op het winkelend publiek?
Mondkapjes: in welke vorm dan ook: we kunnen er niet meer omheen. Sinds 1 december moet iedereen van twaalf jaar of ouder er eentje op – al dan niet van Gucci – wanneer hij/zij zich begeeft in een publieke binnenruimte. Maar wat betekent dit voor het koopgedrag van de consument? We vroegen het verschillende winkeliers door het land.
Haags stokje
Kickie de Klijn (25) mede-eigenaar van kledingwinkel Gaudi in Den Haag. “Wij merken nul verschil. Misschien omdat we het onze klanten eigenlijk al weken vragen. Daarnaast hebben wij zelf ook een mondkapje op. Zo’n kapje went snel en met vriendelijk vragen ben je er al. Wel hoorde ik een andere winkelier zeggen dat hij het niet eerder wilde verplichten, omdat hij bang was voor geweld. Die sfeer hebben wij gelukkig niet. We hebben met onze 225 m2 en een maximum van tien klanten wel geluk. Het heeft zowel ons team als de klant ‘rust’ en ruimte gegeven. Niemand heeft dan ook echt tegengestribbeld. Een enkeling begon nog even over viruswaanzin, maar daar hebben we komisch en pittig een Haags stokje voor gestoken. Laten we het erop houden dat we gelachen hebben.”