Conclusies
Het rapport komt uit mei vorig jaar, en er wordt gesproken over ‘een grote hoeveelheid voorvallen’. De onderzoekers trekken harde conclusies: zo schrijven ze dat leidinggevenden binnen de luchtmacht de processen en regels niet kennen. Veilig vervoer is geen prioriteit, en de medewerkers zijn slecht of helemaal niet opgeleid.
Niet op de hoogte
Zo zou het niet alleen bij veel stoffen verboden zijn om ze überhaupt te vervoeren, ook worden ze niet goed verpakt. Dat geldt bijvoorbeeld voor zuurstofflessen en chemicaliën. Bovendien zouden zowel leidinggevenden als andere betrokkenen niet op de hoogte zijn van de processen en regelgeving met betrekking tot het vervoer, schrijft Nieuwsuur.
Onverantwoord
Emeritus hoogleraar veiligheid en rampenbestrijding Ben Ale, noemt het “buitengewoon riskant”. Het zou tot brand in het vliegtuig of zelfs ontploffing kunnen leiden. Jean Debie, voorzitter van de vakbond van burger en militair defensiepersoneel, noemt het rapport “zorgelijk, ernstig en onverantwoord. De samenleving loopt gevaar.”
Maatregelen
Defensie laat weten dat er verbetermaatregelen worden uitgevoerd, die inmiddels ook al zichtbaar zijn binnen de organisatie. Zo zijn er bij ieder luchtonderdeel inmiddels ‘Veiligheidsadviseurs Gevaarlijke Stoffen’ aangesteld en zijn controles verder aangescherpt.