De Reclame Code Commissie is van mening dat de reclame van FrieslandCampina voor Optimel Vanillevla misleidend is. Het bedrijf wekte namelijk de indruk dat er vanille in het pak zit.
En dat is niet zo: de vla bevat nog geen procent echte vanille.
Klacht
In oktober vorig jaar deed Foodwatch Nederland zijn beklag bij de Reclame Code Commissie. De voedselwaakhond vond de verpakking van Optimel vanillevla misleidend en oneerlijk. De gemiddelde consument zou denken dat er vanille in het pak zit vanwege de naam en de mededelingen op de achterkant en zijkant. Dat vanille vervolgens helemaal ontbreekt in het lijstje met ingrediënten gaat aan de meeste mensen echter voorbij. Er wordt alleen gesproken over aroma’s van vanille.
NVWA
Foodwatch Nederland beroept zich op de richtlijnen van de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit, die heeft bepaald dat de naam van een product wel moet overeenkomen met wat er in zit. Krabsalade moet bijvoorbeeld krab bevatten en zo hoort er in vanillevla toch echt vanille te zitten. En niet alleen aroma’s die de vla doen smaken naar vanille.
Enquête
FrieslandCampina is het niet eens met de uitspraak van de Reclame Code Commissie. Zij zeggen dat de consument er echt niet direct van uitgaat dat er vanille in zit als hij de naam ‘vanillevla’ leest op het pak. Ook vindt het bedrijf de verpakking niet misleidend. FrieslandCampina liet 421 mensen zelfs een speciale enquête invullen om te bepalen of de verpakking nu wel of niet misleidend is. Het merendeel van de mensen vond van niet, maar Foodwatch vindt dat de vragen te suggesties gesteld werden.
De maker van de vanillevla hoeft niets te doen met de uitspraak van de commissie. Die is namelijk niet bindend. Of het zuivelbedrijf iets zal doen aan de verpakking van de vla is afwachten.