Voor mijn werk vertrek ik voor twee weken naar Albanië. We gaan een programma opnemen helemaal in het noorden van het land, vlakbij de grens met Kosovo. Waar ik normaal gesproken met een cadeautje voor mijn twee dochters terugkom, besloot ik nu om ze aan de voorkant te verrassen met een geschenk.
Ik redeneerde dat je meestal, ondanks dat je je best doet, terugkomt met troep in plaats van iets wat ze echt graag willen hebben en dat je het dan beter omgekeerd en succesvol kon doen. In de Intertoys zochten we voor beiden een bouwpakket Lego uit, iets waar ze de laatste tijd helemaal gek van zijn.
'Zat ik dan, met eten speciaal gemaakt voor de meisjes: meidenavond werd mij-avond'
Mooi om te zien hoe sommig speelgoed niet gevoelig is voor generaties of het verstrijken van de tijd en altijd populair blijft. Ook ik speelde een half mensenleven geleden met de kleine steentjes uit Denemarken, al gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ik vaker uitkwam bij Duplo. De grotere vorm maakte het makkelijker om mee te bouwen en je was sneller klaar. Maar laten we de grootte van de bouwblokken er niet toe laten doen.
We rekenen af bij de kassa en beide dozen blijken nog in de aanbieding ook. Wat een mazzel. Niet onwenselijk ook, want mijn hemel wat is dat spul prijzig geworden. Is allemaal een marketingtruc, mompelt mijn vrouw. De caissière, die haar blijkbaar toch prima heeft verstaan, reageert dat dat niet zo is. Het had volgens haar te maken met het feit dat het speelgoedboek voor het najaar deze week verschenen was. Met het oog op de naderende laatste maand van het jaar, met de goedheiligman op komst en zijn evenknie die met kerst op bezoek komt, geeft de keten blijkbaar ieder jaar een gids uit met het actuele aanbod aan speelgoed. Zo kan je kroost vast kijken wat ze graag op hun verlanglijstjes willen zetten.
Maar ging ze verder, het is dan ook wel de bedoeling dat we de dozen snel en voor deze prijzen verkopen, want er komt ook weer een nieuwe lading aan.
En om zeker te zijn dat dat ook lukt, maken ze het eerst een paar weken duurder, gaat de prijs omhoog, zodat ze het nu weer goedkoper kunnen maken. Even denk ik dat ze een grapje maakt, maar ze kijkt er serieus bij en gaat verder met het inpakken van de cadeautjes. Het zijn immer cadeautjes, dus die laat je inpakken.
'Er ligt een vrouw op de grond, er steekt een naald in m'n arm en ik ben bang een bloedbad aan te richten'
Dat is dan toch precies de omschrijving van een marketingtruc? Ze kijkt me niet begrijpend aan, terwijl ze een plakbandje lostrekt. Nee hoor, dit is gewoon iets wat het hoofdkantoor bedenkt. En het werkt, dus uiteindelijk heeft iedereen er voordeel bij. Mijn vrouw en ik wisselen een blik uit, besluiten dat het weinig zin heeft om verder in discussie te gaan en vertrekken uit de winkel.
Op de dag van mijn vertrek blijkt het een gouden greep geweest. Nadat het cadeaupapier er woest is afgescheurd kijken ze allebei verrukt naar wat ze gekregen hebben. Over twee weken kom ik weer thuis en zullen er twee bouwwerken staan. Of ze zijn dan alweer afgebroken en opnieuw onder constructie. Het leukste was nooit het moment dat het klaar was, maar het bouwen zelf. De reis ís de bestemming.
Het beste van LINDA. direct in je mail? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
'Kennelijk was er weinig vertrouwen dat ik met evenveel kinderen terug zou komen als dat we vertrokken'



















