De ziekte kanker is al jaren één van de meest gebruikte scheldwoorden in Nederland. Met name onder jongeren wordt het veel gebruikt. Dat moet veranderen.
Daarom start KWF Kankerbestrijding donderdag een campagne.
#tegenKK
De Nederlandse sticht lanceert samen met bekende YouTubers de actie #tegenKK. “Eén op de drie Nederlanders krijgt de diagnose kanker en dat betekent dat we er allemaal mee te maken krijgen. Het gebruik van kanker als scheldwoord moet daarom stoppen”, zegt Johan van de Gronden, directeur van KWF Kankerbestrijding in het AD.
YouTubers Koen Weijland, Dani Hagebeuk, Reginio ‘Rarko’ Resida, Marcella ‘Nysira’ de Bie en Bas ‘vvbasvv’ van Velzen worden ingezet om jongeren te bereiken.
Kwetsend scheldwoord
“Met de actie willen de initiatiefnemers een beweging starten tegen het schelden met kanker; scheld niet (meer) met kanker, zeg er iets van of sla terug met een ‘tikkie’.
Een digitaal tikkie in de vorm van een betaalverzoek. Met #TegenKK zetten we zo iets slechts, schelden met kanker, om in iets goeds, namelijk geld voor kankeronderzoek”, aldus de Youtubers.