Krapte op de arbeidsmarkt: het is een van de grootste uitdagingen van het moment. Werkgevers verzinnen steeds creatievere manieren om personeel te werven.

Van een tripje naar de maan tot een afgeloste studieschuld: zó lokken werkgevers personeel
Hier een overzicht van de meest opvallende ‘lokkertjes’ om tóch aan mensen te komen.
Tripje naar de maan
Pizzakoeriers van New York Pizza maken kans op een wel heel bijzonder tripje. Het bedrijf heeft een plek bij de eerst mogelijke commerciële ruimtevlucht. De beste pizzabezorger van 2022 mag mee om de allereerste pizza in de ruimte te bezorgen. “We willen simpelweg het tofste bedrijf voor bezorgers zijn. Zeker nu iedereen de krapte op de arbeidsmarkt voelt, gaan we heel ver om dit voor elkaar te krijgen”, zegt Phillippe Vorst, CEO en oprichter van New York Pizza.
Studieschuld aflossen
Hotelketen Postillon trekt de portemonnee om nieuwe mensen te werven. Voor zowel nieuwe werknemers als bestaand personeel gaan zij hun studieschulden aflossen. Bovenop hun loon krijgen werknemers een paar euro extra om mee af te lossen. “Je lost hiermee een groot probleem op”, zegt directeur Erik-Jan Ginjaar tegen RTL Nieuws.
Vakantie op kosten van de zaak
Uitgerust beginnen aan je nieuwe baan nadat je twee weken kosteloos op vakantie bent geweest. Dat kan bij het Nederlandse fintech-bedrijf Bridge Fund. Als nieuwe werknemer krijg je budget voor een ticket, verblijf en activiteiten die bijdragen aan je rust, zoals hikes, massages, yogaklassen en surflessen. Alles is erop gericht om werknemers ontspannen aan hun nieuwe baan te laten beginnen.
Oppas van de zaak
Tegenwoordig zetten bedrijven steeds vaker een oppas in. Deloitte is een van de bedrijven die gebruikmaakt van een ‘oppas van de zaak’. Tijdens de lockdown werd de oppas ingezet als tijdelijke oplossing om thuiswerkers te ontlasten. Sinds juni biedt het bedrijf dit als secundaire arbeidsvoorwaarde aan. “Het biedt onze werknemers en organisatie de flexibiliteit die past bij het hybride werken, dat door corona veel meer ruimte heeft gekregen”, vertelt Marjolein Heijstraten, director performance & rewards, aan Het Parool.
