In Nederland heeft een kwart van de tieners een taalachterstand. Een flink deel van de jongeren, dus. Volgens experts komt dit door ouders en door het onderwijs.
Dat meldt NU.nl.
Taalachterstand
De experts vertellen aan NU.nl dat ouders te weinig voorlezen en op school de focus te veel ligt op ’technisch lezen’. Ook speelt laaggeletterdheid bij ouders een rol.
Zo zegt Jan-Willem Heijkoop van stichting Lezen en Schrijven: “Al van kleins af aan moeten kinderen worden voorgelezen door hun ouders om mee te komen op school. Als dat niet gebeurt, kunnen ze al een achterstand oplopen als ze nog maar twee jaar zijn.”
Woordenschat
Niet alleen voorlezen helpt om kennis en een brede woordenschat te ontwikkelen, ook het uitleggen wat er in de wereld gebeurt is van belang. Ouders dienen dit actief te doen. “Dat is belangrijk om uiteindelijk boeken en teksten te begrijpen”, vertelt Nicole Swart van het Expertisecentrum Nederland aan de nieuwssite.
Paul Kirschner, emeritus hoogleraar onderwijspsychologie aan de Open Universiteit en gastprofessor aan de Thomas More Hogeschool in België, zegt hierover: “Wat een kind van thuis meekrijgt, bepaalt voor een groot deel hoe goed een kind later kan lezen. Een goed voorbereid kind heeft dus een voorsprong bij het leren lezen.”
Het leesgedrag van ouders kunnen ook van invloed zijn op de taalachterstand van jongeren. Kinderen spiegelen wat hun ouders doen. Wanneer kinderen hun ouders zien lezen, zullen kinderen dit zelf ook gaan doen én meer plezier aan beleven. Ook stijgt hun leesniveau. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Gent en het onderzoek van het Expertisecentrum Nederlands.
Taalachterstand en onderwijs
Ook het onderwijs kunnen ervoor zorgen dat kinderen beter leren lezen. “Van het consultatiebureau tot de basisschool: ze moeten de signalen van een leesachterstand gaan herkennen, Dan kunnen ze de kinderen en ouders helpen om de zogenoemde ‘leesvaardigheidskloof’ te verkleinen”, aldus Heijkoop tegen NU.nl.
“Maar die kloof wordt alleen maar groter door de kostencrisis. Ouders hebben minder geld voor kinderboeken“, zegt Kirschner. Daarnaast bestaan schoolbibliotheken niet meer, wat volgens Kirschner ook meespeelt. “Daardoor ontneem je een kind de kans om bepaalde boeken te lezen.”