Van airco tot radio: in veel auto’s is het draaien aan fysieke knoppen voorbij. Maar ondertussen kost het nog wel veel tijd om touchscreens te bedienen, blijkt uit een test van het Zweedse autotijdschrift ‘Vi Bilägare’.
En dat kan gevaarlijk zijn.
Touchscreen
Ouderwets draaien en drukken op fysieke knoppen is misschien een beetje uit de gratie, maar een touchscreen blijkt een stuk onveiliger. Dat steeds meer fabrikanten hier tóch de voorkeur aangeven, is niet zo gek. Touchscreens zijn gebaseerd op smartphones en tablets, en veel goedkoper om te produceren. Daarnaast kun je dan het gehele systeem blijven updaten.
Vi Bilägare testte deze zomer het HMI systeem (Human-Machine Interface) van twaalf verschillende auto’s. Elf daarvan waren moderne modellen van verschillende fabrikanten, plus één zeventienjarige Volvo.
Ze maten hoe lang de automobilist erover deed om verschillende simpele taken uit te voeren, zoals het veranderen van radiostation of de airconditioning aanpassen. Ze kregen van tevoren tijd om het systeem te leren kennen, dus waren ze daar geen tijd aan kwijt. Tijdens de test reden de auto’s 110 kilometer per uur.
Slechtst uit de test
In de auto die het slechtst uit de test kwam, had de bestuurder vier keer langer de tijd nodig om simpele taken uit te voeren dan in de auto die het beste presteerde. Die auto legde ondertussen bijna 1400 meter af, terwijl de bestuurder in de beste auto na 300 meter de ogen alweer op de weg richtte.
De beste was (natuurlijk) de Volvo V70 van zeventien jaar oud. De verschillende taken uitvoeren kostte maar tien seconden en 306 meter. De slechtste was de Chinese MG Marvel R, met bijna 45 seconden. De Dacia Sandero and Volvo C40 deden het ondanks hun touchscreen toch aardig goed. Volgens het tijdschrift komt dit doordat de schermen niet onnodig ingewikkeld waren, en er niet teveel verschillende mogelijkheden op zitten.
Wie de volle concentratie op de weg richt, reageert normaliter binnen een seconde. Als je een touchscreen gebruikt, doe je daar bijna zestig procent langer over. De kans op een ongeluk verdubbelt daarbij al wanneer je je ogen twee seconden van de weg houdt – laat staan dat je dit 45 seconden doet.