Modehuis Balenciaga is niet vies van een beetje shockeren. Tijdens Paris Fashion Week liepen modellen in de nieuwste creaties door de modder. Maar nú hebben ze weer iets opvallends, namelijk een tas.
En niet zomaar een tas, maar een tas in de vorm van… een chipszak. Ja, echt.
Creative director Demna Gvasalia is dol op een modeschandaal en ‘wilde de kans niet missen om de duurste vuilniszak ter wereld te maken.’ Dat is hem gelukt, want er hangt een prijskaartje aan van omgerekend 1.750 euro.
Chippie?!
Maar daar blijft het niet bij, want ook dit seizoen komt Gvasalia met een opvallende tas op de proppen; een Lay’s-chipszak. Dat lees je goed, de knisperende zak die doorgaans op je schoot ligt tijdens een avondje op de bank, schittert nu als tas in de shoot van fashion IT-mensen.
De ’tas’, die nog niet te koop is, zou van leer gemaakt zijn, de merknaam bevatten waar normaliter de smaak staat, afgesloten kunnen worden met een zilveren rits én in drie kleuren beschikbaar worden gesteld. Naar verluidt hang jij ‘m al over je schouder voor een schamele 1.800 dollar, omgerekend is dat zo’n 1.850 euro.
Dat de creative director overal inspiratie uit kan putten, blijkt maar weer. Dit keer lijkt zijn eigen viral-moment eraan ten grondslag te hebben gelegen. Eerder dit jaar werd hij namelijk gespot met een daadwerkelijk Lay’s-chipszak (mét vettige aardappelplakken) bij de eindshow van de Antwerpse Royal Academy of Fine Arts.
Het is overigens niet de eerste keer dat een modemerk van etenswaren haute couture maakt. In 2014 liet Moschino’s Jeremy Scott de volledige wintercollectie inspireren door fastfoodketen McDonald’s. Ook Vetements (toen nog onder leiding van Balenciaga’s huidige creative director Demna Gvasalia) gebruikte de gouden bogen voor de zomercollectie van 2020 en nam zelfs een filiaal in Parijs over voor de presentatie. En niet te vergeten Karl Lagerfeld, die in 2014 een heuse Chanel-supermarkt bouwde voor de show van zijn najaarscollectie.