Nada Merrachi is gekleed in een lang donker gewaad met een oversized bomberjack eroverheen, een hoofddoek rondom haar hoofd gedrapeerd, de nek onbedekt. Om meteen maar het vooroordeel te logenstraffen dat modest fashion saai zou zijn.
In een tijd dat de hoofddoek wordt geproblematiseerd, zijn er steeds meer succesvolle modemerken die zich op modest fashion richten, ofwel kleding die het lichaam bedekt, je ziet geen vormen of blote huid. Denk aan lange gewaden, wijde kleding en hoofddoeken. Alleen al in Nederland zijn er meerdere modest merken die aan de weg timmeren: LES The Brand, Bylima, Maison Hijab, Manzaram en Merrachi.
Heel lang moesten islamitische vrouwen in Nederland het doen met muffige zaken met ongeïnspireerde ontwerpen die liefdeloos aan rekken hingen stof te vangen. Nu nemen creatieve vrouwen het heft in eigen handen en bestormen de markt en dat blijkt, gezien het grote succes, enorm lucratief. Ze richten zich op een groep vrouwen die door politiek en maatschappij op zijn minst genegeerd en op zijn ergst buitengesloten zijn.
Merrachi heeft nu ook een kleine expositie waar bezoekers een kijkje achter de schermen krijgen. Als niet – modest geklede ging ik erheen en voelde me vreselijk oubollig te midden van alle jonge medewerkers en bezoekers in hun zorgvuldig gestylede outfits.
'Als je levensgevaarlijke tochten en zeeën trotseert, gaat zo’n bord weinig indruk maken'
Ik vroeg Nada naar de politieke weerzin tegen de hoofddoek die alle modest merken juist een prominente plek geven. Daar trekt ze zich niets van aan, vertelde ze. Ze denkt dat de jonge generatie zelfverzekerd genoeg is om voor zichzelf op te komen en een eigen community te vormen waar ze zichzelf kunnen zijn en niet hoeven te kiezen tussen hun religie achtergrond en Nederlandse thuis.
Het doet me een beetje denken aan Rihanna’s Fenty Beauty: ze veroverde de markt in één klap door rekening te houden met alle huidtinten; vrouwen uit de hele wereld voelden zich door haar gezien.
Het resultaat: vrouwen die geld te besteden hebben, hebben nu ook iets te kiezen. En kiezen doen ze, voor merken waarin ze zich herkennen.
Je kunt, zoals ik, iedere week een column schrijven en tegen de klippen op proberen om ergens iemand met een woord te raken. Of, net als deze vrouwen en merken, een eigen bubbel creëren van gelijkgestemden, een soort sub-economie, waar de boze buitenwereld geen grip op heeft. Ik vind het mooi.
'Zo neerbuigend om voor vrouwen te beslissen of ze de stress van een MRI-scan wel aankunnen'
















