Om welke dingen kunnen we volgend jaar níet heen? Wij zijn zo benieuwd naar wat 2019 ons brengt dat we alvast vooruitblikken met enkele experts op het gebied van trends.
Vandaag doen we dat met styling director van Studio Aandacht, Tatjana Quax (foto hieronder). We leggen haar zes categorieën voor.

1. Maatschappelijke bewegingen.
“Terwijl er een landelijk debat oplaait over het oprichten van een Rijksmuseum voor Design, start er in Zaandam – op het immer creatieve Hembrugterrein – een nieuwe designbeweging. Op het voormalige munitiefabrieksterrein hebben 26 creatieve gezinnen samen panden gekocht, om daar te gaan wonen en werken. Aanjagers van het initiatief zijn ontwerpers Joris Laarman en Anita Star, die samen met internationaal gevestigde ontwerpers, architecten, kunstenaars en creatieve ondernemers hier de komende jaren een design-enclave gaan starten. Van open werkplaatsen, een cultfilmfestival tot een enorme moestuin. Bovendien wordt daar ook gewerkt aan een nieuw designmuseum. Ik kan in elk geval niet wachten. Ik denk dat dit soort bewegingen een sterk staaltje maatschappelijk activisme is: niet langer op de barricades ergens tégen zijn, maar samen ergens voor.”
2. Mode en design.
“Ook in Zaandam, in een oude verffabriek aan de Zaan, werken designers Erik Klarenbeek en Maartje Dros aan hun droom: het opzetten van de 3D Bakery, hun toekomstvisie om op elke straathoek een object, door een internetbestelling met lokale biologische grondstoffen, te kunnen ‘afbakken’. Net als met vers brood. 3D printen wordt het nieuwe ambacht. In 2018 wonnen Klarenbeek en Dros de New Material-award met hun algenservies dat werd geproduceerd van 3D-geprinte algen uit wateren bij Arles in Frankrijk. Momenteel werken ze aan een Nederlandse versie van hetzelfde servies, met algen uit de Zaan. De resultaten van deze 3D-technieken zijn, behalve bloedmooi, ook hoopgevend: op deze manier zou een scala aan producten – van shampooflesjes tot serviesgoed – industrieel en circulair kunnen worden geproduceerd.”
3. Tech en duurzaamheid.
“De komende twee jaar werkt het team van professor Theo Salet, een pionier in 3D-printen met beton, samen met de Technische Universiteit Eindhoven aan het allereerste 3D-beton-geprinte Tiny Houses-buurtje ter wereld. Door deze nieuwe techniek kunnen bouwprocessen die eerder alleen in grote oplages konden worden geproduceerd, nu ook volledig op maat en zelfs ter plekke worden neergezet. Hierdoor besparen we kosten en kunnen we duurzaam en snel werken. De eerste bungalow wordt geprint op de campus, maar het laatste huisje zal ter plaatse op de bouwplaats worden gemaakt.”
Lees ook
Dit worden de (soms ‘Black Mirror’-achtige) trends van 2019 volgens expert Justien
4. Dingen die in andere landen nu al groot zijn en dat bij ons in 2019 ook worden.
“De deeleconomie groeit globaal sneller dan dat de lokale economie aankan. Bedrijven als Uber, Airbnb en Deliveroo doen er alles aan om marktleider in hun categorie te worden door zich nog meer te focussen op flexibiliteit en luxe ‘op maat’-pakketten. Zo heeft Airbnb sinds kort naast rondleidingen (waarmee ze een totaalervaring aanbieden aan vakantiegangers) ook een premium-afdeling. Locaties moeten daarvoor voldoen aan extreme eisen, zoals biologisch katoenen beddengoed. En ook Uber groeit door, eerst in Ubereats, en nu wordt er gewerkt aan een app die direct gelinkt is aan Google Maps. Gemak dient de mens – maar tot welke prijs? Want we moeten wel digitaal met de billen bloot voor al deze verworvenheden.”
5. Lifestyle.
“Op dit gebied heb ik eigenlijk geen voorspelling, maar een persoonlijke wens: laat alsjeblieft die mobieltjes wat vaker thuis als we samen iets gaan beleven buiten de deur. Lang leve verdwalen, toevallige ontdekkingen in de buurt en persoonlijke contacten.”
Lees ook
Waarom volgens deze trend-expert álle ontwikkelingen met elkaar verbonden zijn
6. Voeding en gezondheid.
“Voor al deze categorieën geldt eigenlijk hetzelfde: we moeten ons er bewust van worden dat de keus voor verandering bij onszelf ligt en dat de markt zich automatisch aan zal passen aan de doelgroep. Een mooi voorbeeld hiervan is, doordat we samen steeds minder vlees eten, een bedrijf als Unilever De Vegetarische Slager heeft overgenomen. Daarmee wordt de strategische koers richting plantaardig eten voortgezet.”

















