Het Nederlandse meisje Quenisha heeft zo’n 365.000 volgers op Instagram, krijgt spullen van sponsors en heeft een eigen manager.
En dat alles terwijl de peuter amper drie jaar oud is.
Foto’s maken
Haar moeder Sunisa vertelt in Editie NL over de rol van Quenisha als influencer. Echt veel kwaad ziet ze er niet in: “Ik besteed er niet veel tijd aan. Die foto’s maken, dat doe je in het dagelijkse leven ook van je kinderen.”
Hoewel influencen ook werk is voor hele jonge kinderen, is dat volgens Peter Nikken, lector Jeugd en Media van Windesheim, moeilijk om te controleren. “We hebben natuurlijk de wet op kinderarbeid. Er zijn goede regels gemaakt rondom televisie en bioscoopfilms, maar het internet is zo wijdverbreid dat handhaving lastiger is.”
Herkend op straat
Als Quenisha zou aangeven te willen stoppen, dan is het mooi geweest, vertelt Sunisa. “Ze wordt inmiddels ook al herkend op straat en als zij vertelt dat ze geen zin meer heeft in alle aandacht en de media, dan stoppen we ermee.”