‘De Correspondent’ heeft nu enkel nog een Nederlandse variant, maar hoopt met behulp van een ledenwerfcampagne ook een Engelstalige versie op de markt te kunnen brengen.
Met de naam ‘The Correspondent’ wil het medium ook de Amerikanen overtuigen.
Correspondent
Afgelopen woensdag is de campagne van start gegaan. Het is de bedoeling dat er op uiterlijk 14 december een bedrag van 2,2 miljoen euro binnen is via een zogenoemd ‘choose what you pay’-model, wat betekent dat nieuwe leden zelf de kosten van hun lidmaatschap bepalen. Iedereen kan zich aanmelden, en het land waar iemand woont wordt dus buiten beschouwing gelaten. Op het moment dat het doelbedrag niet binnen is, krijgen alle leden hun zelfgekozen bedrag terug. Als de campagne wel slaagt, krijgen alle leden van De Correspondent de Engelse versie erbij.
Doorgroeien
De website geeft zelf aan ‘diepgaande verhalen’ te bieden. Het is overduidelijk dat ze door willen groeien, en dus het liefst buiten Nederland – waar ze inmiddels al een bestaan hebben opgebouwd. De reden hiervoor: “De wereld heeft meer invloed op wat in ons eigen land gebeurt dan ooit. En wat in ons eigen land gebeurt, heeft meer invloed op de wereld dan ooit. Om de wereld nog beter te kunnen begrijpen, is grensoverstijgende journalistiek noodzakelijker dan ooit”, aldus oprichter Rob Wijnberg.
Wij schreven in samenwerking met De Correspondent een aantal stukken, bekijk ze hier.