Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd, verdient steeds meer geld aan restaurants die extra betalen om hoger in de bestelapp te komen.
Dat blijkt uit de jaarcijfers van het bedrijf.
Thuisbezorgd
In 2020 at iedereen massaal bezorgmaaltijden, waardoor de omzet van Just Eat Takeaway met 54 procent steeg. Restaurants die aangesloten zijn, moeten per bestelling een bedrag afdragen aan het bedrijf.
Ze kunnen er ook voor kiezen om extra te betalen, zodat ze hoger in de app komen te staan. Het gaat dan om een bedrag van enkele euro’s per bestelling. Die extra bijdrage maakt dat Just Eat Takeaway vorig jaar 157 miljoen euro meer verdiende.
Restauranteigenaar Sherbel Yousef uit Enschede is gestopt met extra betalen. “Op een bestelling van 10 euro maak ik, als ik nog 3 euro voor een hogere rank betaal, verlies. En zonder niet”, zegt hij tegen NOS.
Restaurants uit andere gemeenten staan daarom boven hem in de lijst, puur omdat zij wel de knip opentrekken. “Het maakt Thuisbezorgd allemaal niets uit, als de bestellingen maar binnenkomen.”
Concurrentie
De Autoriteit Consument & Markt waarschuwde vorige maand al voor het laten betalen van bedrijven voor een hogere plek op de lijst. Volgens de toezichthouder gebruiken ook Bol.com, Beslist.nl en Booking.com dit verdienmodel. Het rapport van de autoriteit stelt dat consumenten er door dat verdienmodel op achteruit kunnen gaan.
“Ten eerste kunnen aanbieders de extra commissie doorberekenen in de prijs. Ten tweede kunnen betalingen voor een betere positie ten koste gaan van concurrentie op prijs en kwaliteit”, valt te lezen. “Het is nu immers mogelijk om met een extra betaling hoger in de ranking te komen, in plaats van met een beter aanbod.”
Volgens Just Eat Takeaway wordt er altijd gekeken naar de kwaliteit van een bedrijf. “Het is veel te duur voor een restaurant, dat normaal gesproken op plek 150 staat, om zichzelf door de hele stad naar de eerste plek te kopen”, schrijft het bedrijf op hun site.
Autoriteit Consument & Markt adviseert om duidelijk te vermelden dat sommige restaurants een hogere positie hebben gekocht. Nu zijn die labels soms te onduidelijk. In de app van Thuisbezorgd staat ‘gesponsord’ bij de restaurant die meer hebben betaald.