Onzekere tijden voor het KLM-personeel. Bij de luchtvaartmaatschappij verdwijnen nog eens achthonderd tot duizend banen als gevolg van de coronacrisis, bovenop de eerder aangekondigde reductie van vijfduizend banen.
Dat maakt KLM donderdag bekend.
KLM
De maximaal duizend man die extra moeten vertrekken, betreft voor de helft cabinepersoneel. Daarnaast gaat het om honderd piloten en tweehonderd tot vierhonderd medewerkers op de grond.
KLM-baas Pieter Elbers had al gewaarschuwd dat het beeld voor komende zomer er minder rooskleurig uit zou gaan zien dan eerder verwacht. Zo werd eerst rekening gehouden met een scenario waarbij 80 procent van de vluchten volgens schema zou vliegen. Dat percentage zal lager uitkomen. Ook zusterbedrijf Air France schroefde eerder al de verwachtingen voor dit jaar neerwaarts bij.
Vakbonden hielden al wel rekening met extra ingrepen. De eerder aangekondigde reorganisatie werd na de eerste coronagolf overeengekomen. Daarbij werd nog rekening gehouden met herstel dat na de zomer zou doorzetten en niet met de strenge maatregelen die momenteel gelden. Bij de eerste ronde van de reorganisatie lijkt het KLM te lukken om de banenreductie voor het grootste deel zonder gedwongen ontslagen te regelen. Evengoed zullen een paar honderd medewerkers daarbij gedwongen moeten vertrekken.
De realiteit is dat het herstel met name op de langeafstandsroutes aanzienlijk langer duurt dan verwacht, onder andere door voortdurende en nieuwe internationale beperkingen en reisrestricties, aldus KLM. Bij de vorige banenreductie is er volgens Elbers intensief overleg geweest met sociale partners om tot afspraken te komen. “Deze aanpassing was zeer pijnlijk, maar is gelukt. Ik heb het vertrouwen dat we er weer samen uit zullen komen”, laat hij weten.
De nieuwe ingreep staat nog los van de nieuwe maatregelen van het kabinet van de afgelopen 48 uur. Daarbij dreigt KLM vanaf vrijdag vrijwel alle vluchten te moeten schrappen vanwege de mogelijke verplichting tot een coronasneltest voor personeel.
“Zelfs als onze bemanningen uitgezonderd worden van deze verplichting, is deze extra reductie van arbeidsplaatsen helaas hard nodig”, aldus Elbers. “De effecten van de laatste maatregelen komen hier nog bovenop.”