Nederlanders hebben in het eerste kwartaal van dit jaar minder online geshopt dan tijdens de coronalockdown van een jaar eerder.
Dat meldt brancheorganisatie Thuiswinkel.org op basis van onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK.
Diensten
In totaal besteedden Nederlanders wel meer geld via internet. Dat komt door de sterke groei van diensten. Zo kochten consumenten veel meer reizen en tickets voor attractieparken en evenementen.
“Vanaf 10 januari ging Nederland stap voor stap open”, zegt Thuiswinkel.org-directeur Marlene ten Ham in een toelichting. “De enorme coronapieken in het online bestellen zijn hierdoor voorbij.”
Aan producten gaven Nederlanders in het eerste kwartaal van dit jaar 18 procent minder uit dan in dezelfde periode in 2021.
Online shoppen
We shopten nog wel veel meer dan in de vergelijkbare kwartalen van 2020 en 2019. Inmiddels wordt een op de drie online aankopen gedaan via de smartphone. Vooral eten en media- en entertainment rekenen we af met een telefoon.
De totale online bestedingen van Nederlandse consumenten groeide met 7 procent naar 8,2 miljard euro. Dat komt doordat de uitgaven aan diensten op jaarbasis meer dan verdubbelden.