Dit is bést handig om af en toe te doen: de digitale inbox van MijnOverheid checken. Bijvoorbeeld op parkeerboetes.
In de digitale inbox van MijnOverheid ontvang je post van de Belastingdienst, het UVW, het waterschap en andere overheidsdiensten.
MijnOverheid-inbox
Toch zijn er wel heel veel mensen die niet kijken in die berichtenbox. Ze hebben de app bijvoorbeeld niet gedownload (ja, er is een app), een oud mailadres opgegeven of ontvangen geen notificaties.
Het moet maar net gebeuren dat je verkeerd geparkeerd hebt. Vervelend als daar dan een boete aan vast zit. Die parkeerboetes zijn te zien in die berichtenbox, en als die niet gecheckt wordt, dan mis je ze.
Uit onderzoek van de NOS blijkt dat mensen twee keer zo vaak een aanmaning krijgen om te betalen als mensen die hun boete per papieren post ontvangen. Uit cijfers van de 31 grootste gemeenten blijkt: in Amsterdam ontvangt 36 procent van de mensen die een digitale boete kregen een aanmaning om te betalen. Van de mensen die de boete in de brievenbus krijgen, mist wel 20 procent de betalingstermijn. In Almelo, Enschede, Hengelo en Oldenzaal gaat het om 28 procent bij digitale post tegenover 13 procent per gewone post.
Parkeerboetes niet digitaal
De ombudsman van Metropool Amsterdam, Munish Ramlal, vindt dat dat de overheid de boetes niet meer digitaal moet sturen. “Bijna de helft van de Nederlanders mist weleens zo’n bericht. Niet iedereen is digitaal even handig. Zeker bij naheffingsaanslagen zoals parkeerboetes kunnen het hoge bedragen worden voor kleine vergissingen.”
De Nationale Ombudsman pleit daarom voor een nieuw landelijk beleid wat betreft parkeerboetes. “In de ene gemeente krijg je een papiertje onder de ruitenwisser, in de ander komt de boete per post en in de derde digitaal. Stuur gewoon alle parkeerboetes en naheffingsaanslagen via de post. Dan is het duidelijk.”