Wie zijn auto in de volle zon parkeert en de deur uren later opent, stapt negen van de tien keer binnen in een walm van hitte. Gevolg: de airco op volle toeren en de smeltmodus uit.

De auto en je hoofd koel houden? Vergeet de airco en zet de verwarming aan (ja, écht)
Maar of dat zo’n slim idee is?
Airco
Geloof het of niet, maar wanneer de buitentemperatuur oploopt tot 30 graden, doe je er het beste aan om de airco te laten voor wat die is en juíst de verwarming aan te zetten. Zo komt de warmte uit het motorcompartiment en voorkom je een leeg reservoir van de koelvloeistof. Wil je het helemaal goed doen? Zet tegelijkertijd de ramen open.
Raakt de auto tóch oververhit? Haal dan nooit direct de dop van het reservoir om brandwonden te voorkomen. Parkeer de auto even op een koele plek en open de motorkap om op die manier de warmte kwijt te raken.
Daarnaast ligt spierpijn op de loer voor degene die ’s zomers niet zonder airco de weg op wil. Draai daarom de koude luchtstroom een tikje naar links of rechts in plaats van op jezelf.
Ventileren
Je kent het wel: na een stranddag de deur openen van de auto, overweldigd raken door de hitte en linea recta alle deuren en ramen openen. Gelukkig is dat ook precies wat je moet doen om de auto in de zomermaanden te ventileren.
Sterker nog: wie zegt dat de ramen dicht moeten omdat de airco aanstaat, heeft het mis. De ramen openen én de airco laten draaien heeft voordelen. Zo verdwijnt de hete lucht en neemt de airco de taak sneller over. Het instellen van de recirculatiestand helpt daar ook bij.
Binnen versus buiten
Een buitentemperatuur van 30 graden en een binnentemperatuur van 16 graden. Klinkt heerlijk, maar een te groot verschil brengt problemen met zich mee, zoals flauwvallen. Houd een verschil van zes tot acht graden aan en houd zo je lichaam tevreden.
Is de bestemming in zicht? Zet vijf minuten voor het eindpunt de airco uit, zodat je langzaam kunt wennen aan de buitentemperatuur, maar óók om een muffe geur in de auto te voorkomen. En dat wil je.
Het beste van LINDA. direct in je mail? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
