Denk je inmiddels wel wat modehuizen te kennen (Gucci, Louis Vuitton, Prada), komt je dochter, neef of partner ineens aankakken met hét merk du moment: Loewe.
Loe-watte? Niet getreurd: ik geef je een mini masterclass over dit Spaanse modehuis.
Denk je inmiddels wel wat modehuizen te kennen (Gucci, Louis Vuitton, Prada), komt je dochter, neef of partner ineens aankakken met hét merk du moment: Loewe.
Loe-watte? Niet getreurd: ik geef je een mini masterclass over dit Spaanse modehuis.
Mocht je het nog niet weten: het merk is ongelooflijk bekend. Modeliefhebbers en beroemdheden zijn groot fan. Kijk naar Lewis Hamilton, Kylie Jenner, Zendaya en Timothée Chalamet die shows bezoeken of het merk graag dragen. En dat is niet gek: ze staan bekend om hun vooruitstrevende mode en luxe stoffen.
Loewe is – naast rammend hip anno 2023 – ook een van de oudste modehuizen ter wereld. Het Spaanse merk werd in 1846 opgericht in Madrid door de Duitse Enrique Loewe Roessberg. In die tijd maakten ze voornamelijk leren tassen voor Spaanse royalty. Sinds 1996 zijn ze overgenomen door het conglomeraat LVMH (die meerdere grote modehuizen onder zijn vleugels heeft) en werd het doel: werelddominantie.
Loewe staat al jaren bekend om hoogwaardige accessoires van onder meer boterzacht leer. Maar toen de Britse designer Jonathan Anderson in 2013 als creatief directeur het merk radicaal veranderde, ging het pas écht snel met hun bekendheid. Van de iconische puzzle bag tot hun befaamde parfum: Anderson maakt voor ieder wat wils met het team.
Komt overigens wel met een prijskaartje: zo betaal je voor een gezellige trui al gauw meer dan duizend euro. Voor een tas leg je makkelijk 3.000 euro neer. Het moge duidelijk zijn: de producten zijn peperduur, maar toch gewild onder modeminnend volk. Het zijn iconische stuks die de elite onderscheiden.
Die elite zit overigens over de hele wereld: met winkels in Madrid, Tokyo, Milaan, Hong Kong, Miami en zelfs Las Vegas weet het modehuis dagelijks genoeg klanten aan te trekken. Ze staan ook bekend om hun hoogwaardige kwaliteit: het merk maakt hun tassen met de hand (!) en vaak kost het zo’n negen uur voordat een nieuwe buidel klaar is.
Je hebt het merk vast al voorbij zien komen op je Instagram of wellicht zelfs bij een hippe vriend(in). De felrode look van Rihanna tijdens het Super Bowl? Van Loewe. De tie dye jurk waar Kendall Jenner een lange tijd in werd gespot? Ook Loewe. En de outfit van Kim Kardashian voor de Amerikaanse Vogue vorig jaar? Je begrijpt het.
En hoe je hun naam uitspreekt? Als Lo-EE-veh. Lastig, dat begrijp ik, maar het vergt wat oefening. De ‘w’ spreek je dus uit als een ‘v’, capiche? Goed. Nu ben je weer helemaal bij over hét merk van ’t moment. Kun je zelf jouw eigen kinderen, partner, vriend(in) of collega bijles geven.
En ik zou mezelf niet zijn als ik niet óók nog wat favoriete Loewe looks voor je had verzameld. Komen ze: