KLM hangt een rechtszaak boven het hoofd. De Consumentenbond eist dat luchtvaartmaatschappijen de zogenoemde ‘no show’-clausule bij tickets schrappen.
Wie nu een deel van een retourvlucht mist, moet extra betalen of zelfs een nieuw ticket kopen.
KLM
En dat kan soms een dure ‘hobby’ zijn. Dat bijbetalen kan namelijk oplopen van 125 euro voor een korte vlucht tot 3000 euro op langere vluchten. De Consumentenbond heeft KLM een brief gestuurd waarin het eist dat de clausule over ‘no show’ uit de algemene voorwaarden geschrapt wordt.
Gaat KLM daar niet op in – de bond geeft de luchtvaartmaatschappij tot aanstaande woensdag – dan dreigt de bond naar de rechter te stappen. Bij de Consumentenbond komen geregeld klachten binnen van reizigers die zich voelen bestolen als ze na een gemiste heenvlucht fors moeten bijbetalen voor een al geboekte terugvlucht.
Vaste vergoeding
De KLM heeft een reactie gegeven aan de NOS. “De prijs van een ticket is afhankelijk van veel factoren, waaronder de plaats waarvandaan iemand vertrekt, de datum van de vlucht en de bestemming. Het is hierom ook belangrijk dat een passagier zijn reis aflegt zoals in de boeking is afgesproken. Mocht een passagier daarvan willen afwijken, dan behoudt KLM zich het recht voor om hier een vaste vergoeding voor in rekening te brengen”, aldus een woordvoerder.