Twee organisaties hebben een klacht ingediend tegen drankmerk ‘Neuken Liqueur’. De naam en de advertenties van het bedrijf zouden in strijd zijn met de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken.
De Reclame Code Commissie maakte vandaag bekend dat het de aanklagers in het gelijk stelt.
Klacht
De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) en de brancheorganisatie voor gedistilleerde dranken SpiritsNL hebben meerdere malen geprobeerd om in gesprek te gaan met het drankmerk. Toen dat geen resultaat opleverde dienden de twee organisaties vorig jaar november een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC).
Goede smaak
De combinatie van de merknaam en de marketingtechnieken, die volgens de twee organisaties duidelijk de link leggen tussen seks en alcohol, zouden in strijd zijn met ‘de goede smaak en fatsoen’ die vereist zijn bij reclames voor alcohol. Het merk adverteert met slogans als: ‘Het leven is een kwestie van nemen en genomen worden’ en ‘Neuken = Lekker’. Zelfs Sinterklaas ontkwam niet aan een woordspeling. Rond de sinterklaasviering adverteerde het drankmerk met: ‘Waarom heeft Sinterklaas zo’n grote zak?’


Duidelijke regels
Ook wordt er in uitingen opgeroepen overmatig te drinken. Bij een afbeelding met drie flessen van het drankmerk werd bijvoorbeeld de tekst gedeeld: ‘Deze flessen moeten binnen een kwartier op, wie app jij?’ En dat terwijl in de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken duidelijke regels staan. Terughoudendheid is bijvoorbeeld in alle alcoholreclames vereist, net als fatsoen en goede smaak.
Geen sancties
Volgens de Reclame Code Commissie houdt Neuken Liqueur zich niet aan de regels en daarom zijn SpiritsNL en STIVA in het gelijk gesteld. Ondanks de uitspraak volgen er geen directe sancties: de commissie kan namelijk geen boetes opleggen, maar slechts ‘aanbevelen’ om te stoppen met de advertenties. Volgens de commissie houdt 95 tot 98 procent van de bedrijven zich aan hun aanbevelingen
Verdwijnen
De directeur van SpritsNL, Joep Stassen, ziet het drankje het liefst uit de winkels verdwijnen, omdat “de uitingen van dit bedrijf niet passen bij verantwoorde alcoholconsumptie en verantwoorde marketing”. Peter de Wolf, de directeur van STIVA, vindt de uitspraak van de RCC een positief teken voor de alcoholsector: “Verantwoorde alcoholmarketing is in goede handen.”

















