Een aantal grote webwinkels, zoals Bol.com en CoolBlue, misleidt consumenten met kortingen op te hoge adviesprijzen.
Dat stelt de consumentenbond na onderzoek naar de prijzen van 250 webshops.
Bol.com
Volgens de bond gebruiken 30 van de 250 winkels adviesprijzen. Dat mag, maar dan moet dat wel de laatste adviesprijs van de fabrikant zijn. Dat is echter niet altijd het geval. Zoals bij Bol.com, waar een Sony-televisie voor 899 euro wordt aangeboden.
Volgens de webshop zou de adviesprijs 1399 euro zijn, waardoor consumenten dus 36 procent korting zouden hebben. Echter is de werkelijke adviesprijs van de televisie volgens de Consumentenbond 1000 euro. De korting is dan ineens zo’n 10 procent, in plaats van 36 procent.
Bij twaalf van de dertig winkels ontdekten onderzoekers afwijkende adviesprijzen. Zeven van hen, waaronder ook de grootste Nederlandse webwinkelconcerns, zouden zelfs structureel te hoge adviesprijzen gebruiken.
Daar vonden de onderzoekers minstens tien prijzen die hoger, maar soms ook lager waren dan de adviesprijs van de fabrikant.
Misleiding
Wat betreft de Consumentenbond doen winkels het gebruik van adviesprijzen snel in de ban. “De adviesprijs is alleen bedoeld als een inschatting van de fabrikant hoeveel een consument voor een product overheeft. Meer niet”, zegt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar. “Dus stop met het gebruik ervan in de winkel, want dat werkt misleiding in de hand.”
Bij eerdere onderzoeken van de Consumentenbond naar adviesprijzen, zeiden webwinkels dat het om een ‘vergissing’ ging. Ze zouden de prijzen van een oude of verkeerde lijst overgenomen hebben. Ook noemden winkels dat ze er niet aan toe komen om nieuwe adviesprijzen aan te passen op hun website.