Bedrijven zetten ouderen soms schaamteloos onder druk om relatief grote aankopen te doen. Daarbij gaan de sluwe verkopers weinig uit de weg, zagen we gisteravond in ‘Rambam’ (BNNVARA).
Zo wordt er ingespeeld op het geweten van de ouderen of wordt er gelogen dat een korting zogenaamd alleen die dag geldig is.
Lees ook
Subsidie aan Utrechtse studentencorps direct stopgezet na undercoverbeelden ‘Rambam’
Alles voor een hoge omzet
Op deze manier kunnen de ouderen niet overleggen met hun kinderen of partner. Daarnaast zijn ze ervan overtuigd dat deze korting te mooi is om te laten liggen. Een verkooptruc die op de zwarte lijst staat, maar die verkopers bij ouderen en masse gebruiken. En dat alles met maar één doel, zo vertelt een medewerker van Prominent, een bedrijf dat stoelen voor ouderen verkoopt: “Zoveel mogelijk omzet op papier.”
Openstaand bekkie
En daarvoor gaan de bedrijven ver. Klanten worden gelokt met prijzen in folders die in de winkel tóch even wat duurder uit blijken te vallen. Maar is de klant eenmaal in de showroom, dan laat de speciaal daarvoor getrainde medewerker deze niet zomaar maar weer gaan. Want: “als dat bekkie openstaat, dan kan er meer in.”
Lees ook
Hondse praktijken: ‘Rambam’ filmt hoe pup hard wordt geslagen bij hondentraining
‘Geld is geld’
Ook als een klant duidelijk financieel aan de grond zit hebben de medewerkers er geen probleem mee om ze een dure stoel aan te smeren. Zo vertellen de Prominent-verkopers aan de undercover Rambam-presentator, die na een korte sollicitatieprocedure is aangenomen als verkoopmedewerker: “Gewoon verkopen. Geld is geld.”
Bang maken
Maar het bedrijf Sociale Controle maakt het helemaal bont. De medewerkers van deze zaak komen thuis bij de ouderen om ze alarmsystemen aan te smeren en spelen hierbij sluw in op het geweten van de potentiële klanten. Zo zit er op het apparaatje valdetectie, waarna een hulpdienst wordt ingeschakeld. “U wilt toch niet dat uw zoon of dochter u op de grond vindt.” Als de ouderen voldoende bang zijn gemaakt wordt de prijs ter sprake gebracht, waarbij natuurlijk weer een ‘mooie korting’ wordt gegeven: “We geven ‘m bijna weg.”
‘Plaatsvervangende schaamte’
Kijkers zijn woest op de bedrijven en kunnen nauwelijks geloven hoe ver ze gaan in hun verkooppraatjes:
De bek valt me open! Wat een tuig, die stoelenverkopers! #rambam Dit is toch te erg! #manmanman #manmanman
— Eric Herben (@ericherben) February 8, 2018
https://twitter.com/AnnegienS/status/961699081184776192
Mijn ouders zijn eens zo genaaid door die gasten van Prominent. Maar ja, twee lampies in een winkel. Met zo’n ‘verkoper’ in de winkel. Die liep al polonaise toen ze binnenkwamen. #rambam
— Robbie 💬 (@Grulmeister) February 8, 2018
https://twitter.com/Roosjes81/status/961706588447936512
https://twitter.com/MarliesM/status/961697120062443520
Ik word een beetje onpasselijk na het kijken van de uitzending van #rambam over de schandalige misleidende verkooptactieken van #socialezaken en #prominent over de ruggen van ouderen. Plaatsvervangende schaamte voel ik hierbij. 😭😤
— jolanda dijkhuis (@Jolandadijkhuis) February 8, 2018
Kijkers zijn ook benieuwd hoe Humberto Tan, die het gezicht is van stoelenmerk Prominent, op deze uitzending zal reageren:
Nou, @HumbertoTan zal wel blij zijn met zijn deal met Prominent. #rambam
— Tim (@tindencleef) February 8, 2018
https://twitter.com/MelvinBaaij/status/961700640488640512
Zou @HumbertoTan ook #rambam kijken?
— Wouter Smit (@SmitWouter) February 8, 2018
Bekijk het fragment hier vanaf minuut 21:42.
Gelukkig gaat Mary Borsato in haar bruidswinkel heel wat klantvriendelijker te werk en helpt ze zo klanten aan hun absolute droomjurk:
NOG MEER VIDEO’S ZIEN?
Meld je aan bij LINDA.tv voor nog meer video’s en originele LINDA.tv-programma’s.

















