Albert Heijn en Marqt hebben grootse kortingsplannen: de supermarkten willen met behulp van slimme software producten afprijzen op basis van bijvoorbeeld de houdbaarheid en het weer.
Wachten op de Hamsterweken is er straks niet meer bij.
Dynamisch prijzen
Je kent ze wel: die producten met een kortingssticker, omdat de houdbaarheid bijna verstreken is. Dit staat bekend als ‘dynamisch prijzen’, waar zowel de Albert Heijn als Marqt nóg meer op in willen spelen. Ze willen hun producten nu afprijzen op basis van een algoritme, waarbij rekening wordt gehouden met de locatie, bonusaanbiedingen, weersomstandigheden, verkoopcijfers en voorraden van een product.
Grillen in de regen
Zo kan het dus voorkomen dat barbecuevlees júist met hoge kortingen de deur uitgaat wanneer het regent. De korting kan op die manier tot 60 procent oplopen, vertelt een woordvoerder van Albert Heijn aan RTL Nieuws.
Echt merkbaar zal het ‘dynamisch prijzen’ voor veel mensen overigens nog niet zijn: de AH start eerst met een proef van twee maanden in Zandvoort. De supermarkten hopen op deze manier minder eten weg te hoeven gooien en de winst te kunnen verhogen.