De Consumentenbond wordt helemaal horendol van de klachtenregen die dagelijks binnenkomt over de pakketbezorging van PostNL.
Over geen enkel ander bedrijf wordt zoveel gezeurd.
Lijstaanvoerder
Daar moet iets aan gedaan worden, en wel heel snel. De Consumentenbond wil daarom met PostNL om de tafel zitten. Op het klachtenforum van De Consumentenbond, Klachtenkompas genoemd, staat de dienstverlener in post en logistiek altijd met stip op één. Vorig jaar kwamen er maar liefst 4600 klachten binnen.
Afwimpelen
De klachten gaan vooral over zoekgeraakte of helemaal niet bezorgde pakketten. Of de bezorger geeft onterecht aan dat de ontvanger niet thuis is. Daarnaast is de consument ook niet bepaald blij met de manier waarop PostNL klachten afhandelt. Meestal worden klanten vrij makkelijk afgewimpeld met het bericht dat alleen de verzender een klacht kan indienen.
Niet netjes en ten onrecht, vindt Olof King, directeur belangenbehartiging Consumentenbond: “PostNL maakt zich er te vaak makkelijk vanaf. Het bedrijf is wettelijk verplicht om ook voor ontvangers een goede klachtenregeling te hebben. Die kun je niet zomaar afpoeieren door naar de verzender door te verwijzen. Bovendien meet het bedrijf met twee maten, want als ik een onvoldoende gefrankeerde brief krijg, ben ik als ontvanger ineens wél partij voor PostNL.”
Klacht te veel
PostNL zegt in een reactie dat iedere klacht er voor een bedrijf een te veel is, maar dat de hoogste positie op het klachtenforum vooral komt door de grote hoeveelheid pakketten die het bedrijf bezorgt. “In 2018 bezorgde PostNL 251 miljoen pakketten en bij absolute metingen voer je dan al snel onterecht de ranglijst aan. Onterecht, we ontvangen slechts op 0,06 procent van de duizend pakketten een klacht.”
Verbetering
Het postbedrijf laat weten te werken aan een betere informatievoorziening en wil consumenten beter inzicht en meer controle over hun pakket geven. PostNL zegt daarnaast actief te werken aan het verbeteren van de dienstverlening.
Wat is jullie ervaring met het bedrijf?
De Consumentenbond vindt dat de pakketbezorging van PostNL beter moet. Volgens de bond komen er veel klachten binnen over de postmaatschappij. Vind je het terecht dat de Consumentenbond dit aankaart?