Een hekel aan strijken, stofzuigen of je bed opmaken? Richt er eens een camera op, slinger het online en wie weet kan je met de rottigste klusjes zomaar dik geld verdienen.
Zogenaamde ‘cleanfluencers’ worden steeds populairder.
Cleanfluencer
Hoewel deze influencers die hun huis immer spik en span houden vooral in Amerika populair zijn – ze hebben niet zelden miljoenen volgers – hebben wij er in Nederland ook een paar. Lucinda, die trots op haar YouTube-kanaal verkondigt ‘from the cleanest country in the world’ te zijn is een van hen.
In Editie NL vertelt Lucinda waarom ze met de schoonmaakvideo’s is begonnen. “Ik hou gewoon heel erg van schoonmaken, als kind al.” Nadat ze in 2014 zichzelf al poetsend begon te filmen voor haar ‘clean with me’-filmpjes kreeg ze reacties uit de hele wereld. Lucinda verdient er nu nog maar een paar tientjes per maand mee, maar krijgt er in rap tempo volgers bij. “Het is een soort schoonmaaktherapie.”
Volgens psycholoog Janneke Gaanderse is het niet gek dat zoiets schijnbaar oninteressants als de strijkende medemens toch flink populair is. “Het verheft het dagelijkse tot een kunst” legt ze uit. “Als je datgene wat je toch moet doen maximaliseert door het leuk te maken dan wordt het misschien iets wat je houvast en betekenis geeft. En daar zijn we toch allemaal naar op zoek in het leven.”