Ontvang je een sms op je telefoon uit naam van iDEAL, pas dan op. Er worden namelijk valse sms-berichten verstuurd die helemaal niet afkomstig zijn van iDeal.
Daar waarschuwen de politie en de Fraudehelpdesk voor.
Nep sms-bericht van iDeal
Wat er dan in het bericht staat? Er zou een overboeking van een paar duizend euro zijn goedgekeurd. Wie de overboeking niet herkent, moet zo snel mogelijk contact maken via een telefoonnummer. Dit bericht is dus niet afkomstig van iDeal.
“Wie dit nummer belt, krijgt waarschijnlijk iemand aan de telefoon die zich voordoet als iDEAL- of bankmedewerker. Wat volgt is het verhaal dat er blijkbaar een verdachte activiteit op uw rekening is gezien, waardoor u actie zou moeten ondernemen”, meldt de Fraudehelpdesk.
De bankmedewerker, oftewel de oplichter, maakt je wijs dat je je geld veilig moet stellen. Daarvoor heeft de medewerker de inloggegevens of pincode nodig.
Maak een melding
Trap hier niet niet, want het is allemaal nep. Banken en iDEAL sturen nooit dergelijke berichten. Ook wordt nooit gevraagd om de pincode of inloggegevens. Als de bank verdachte activiteiten opmerkt, zal de bank jouw rekening blokkeren.
Het advies van de Fraudehelpdesk is om het nep-bericht van iDeal meteen te verwijderen en er niet op te reageren. Maak hier ook een melding van bij de Fraudehelpdesk.
Oplichting
Onder andere door kunstmatige intelligentie wordt telefonische oplichting steeds aantrekkelijker voor criminelen. Het aantal meldingen van frauduleuze telefoontjes neemt dan ook toe. Dit is te zien in de recente cijfers van de Fraudehelpdesk.
In het eerste kwartaal van dit jaar registreerde de Fraudehelpdesk 9793 meldingen van mensen die zijn benaderd via frauduleuze telefoontjes. In dezelfde periode vorig jaar ging het nog om 3031 meldingen: een flinke toename dus. Niet elke melding betekent overigens dat er ook echt schade is geleden.