Tandpasta, shampoo of deodorant zijn voor veel mensen vanzelfsprekend, maar voor een groeiende groep Nederlanders zijn zelfs deze basisproducten een luxe. Waar vorig jaar nog één op de zeven mensen zich dit nauwelijks kon veroorloven, zijn dat er inmiddels één op de vijf.
Steeds meer Nederlanders leven in verzorgingsarmoede: 'Ik ruik niet lekker, zie er niet goed uit'
Voor Ron (60) uit Noord-Holland is de keuze tussen een warme maaltijd of deodorant dagelijkse realiteit.
Verzorgingsarmoede
De nieuwe cijfers van het Armoedefonds laten een schrikbarende toename zien. In samenwerking met Kruidvat werd onderzoek gedaan naar zogenoemde verzorgingsarmoede – het niet kunnen betalen van dagelijkse verzorgingsproducten. “Opvallend is dat vooral jonge Nederlanders tot 35 jaar met een laag- of middeninkomen getroffen worden”, vertelt het Armoedefonds. “Vier op de tien mensen die met verzorgingsarmoede kampt, heeft bovendien een fulltime baan.”
De organisatie slaat alarm. “De flinke stijging van mensen in verzorgingsarmoede in slechts een jaar tijd is een duidelijk alarmsignaal.”
‘Klein en nietig’
En het gaat niet alleen om fysieke gevolgen. De emotionele impact is groot. Het Armoedefonds: “Bijna een derde voelt zich minderwaardig door hun situatie, en ruim één op de drie ervaart het als persoonlijk falen dat ze deze producten niet kunnen kopen. Dat leidt niet alleen tot stress, maar zorgt er ook voor dat één op de vijf bewust winkels mijdt om de confrontatie met hun financiële situatie uit de weg te gaan.”
Ook Ron worstelt met schaamte. “Ik loop sneller over straat, zodat mensen niet zien dat ik roos heb. Ik ruik niet lekker, ik zie er niet goed uit. Het maakt mij echt klein en nietig.” Toch probeert hij open te zijn over zijn situatie. “Ik merk ook dat als ik erover probeer te praten, ik vaak word onderbroken. Toch blijf ik het proberen, ik wil er zonder schaamte over kunnen praten.”
Het beste van LINDA. direct in je mail? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
