Op 3 juli opent Anna Nooshin de deuren van haar eigen, compleet nieuwe Instagrammuseum ‘The Upside Down Amsterdam’, waarmee ze sociale betrokkenheid wil activeren.
Met een oppervlakte van maar liefst 1500 vierkante meter en 25 rooms en decors is The Upside Down Amsterdam het grootste Instagram-museum van Europa. Een bezoek duurt ongeveer één à anderhalf uur en neemt je mee op avontuur naar een andere wereld. Daarnaast wil Nooshin met het museum een boodschap overbrengen. Zo wordt er onder andere aandacht gevraagd voor ‘vergeten kinderen’ waarmee stichting Het Vergeten Kind wordt gesteund en worden er verschillende masterclasses en lezingen georganiseerd.
Hoe is het idee ontstaan om een Instagrammuseum te openen?
“Dat idee ontstond al een hele tijd geleden, toen ik in Amerika zag dat dit soort musea daar groot wordt opgepakt”, vertelt Nooshin. “Op dat moment was er in Nederland nog niks wat daar op leek. Twee jaar geleden kondigde ik samen met Romy Bresseleers aan dat wij dit samen zouden gaan opzetten. Vervolgens was het nogal een onderneming om de juiste partijen en mensen te vinden. Dit jaar zijn we de perfecte partij tegengekomen en hebben we daarmee de krachten gebundeld. In de afgelopen jaren heb ik altijd geloofd dat dit ooit moest gaan lukken, dus ik ben onwijs trots dat het nu werkelijkheid wordt.”
Welke kamer is jouw favoriet?
“Dat vind ik een hele moeilijke, want er is nog veel in opbouw. Maar als ik kijk naar de ideeën, dan is de kamer die door de kledingkast van make-up guru en YouTuber Jeffree Star is geïnspireerd één van mijn favorieten. Die kamer staat voor inclusiviteit. Of je nu een man, vrouw of non-binair bent; je kunt helemaal losgaan met kleding en accessoires. Tijdens Pride in augustus willen we daar een toffe actie aan koppelen waarbij je kunt trouwen voor één dag met wie je maar wilt.”
“Daarnaast is mijn eigen persoonlijke kamer ook een hele fijne. Die bestaat uit een spiegellabyrint, waardoor je door alle fases van social media-gebruik heen loopt. Het begint donker, wat staat voor de haat-reacties en negatieve berichten, maar als je je weg vindt door het doolhof, zie je hoe je dat kunt omzetten in iets positiefs en kom je terecht in een licht oase.”
“Ook hebben we een te gekke infinity room en een candy ruimte waar je allemaal Nederlandse en internationale snoepjes vindt; een tompoes-schommel, een trampoline met ijsjes met sprinkles, een chocolade-douche, noem het maar op. Het is heel moeilijk om te kiezen als je de kamers zelf hebt samengesteld.”
Tekst gaat verder onder de foto.
Waar liep je zelf tegenaan toen je begon te groeien op social media?
“Het duurde best een tijdje voor mijn kanaal begon te groeien, want ik doe dit al vanaf 2011, maar de eerste jaren kreeg ik vrijwel alleen maar positieve reacties. Toen ik negatieve reacties begon te krijgen, merkte ik dat ik niet iemand ben die dat van zich af kan laten glijden. Ik heb toen heel openlijk besproken met mijn volgers dat dat soort opmerkingen me heel veel doen.”
“Ik merk dat die aanpak goed werkt, als je kunt zeggen: ‘Jongens, ik ben niet iemand die daar tegen kan en ik kan het heel moeilijk naast me neerleggen’. Het wordt een zoektocht naar in hoeverre je zulke reacties toelaat en in hoeverre zulke comments überhaupt iets met mij persoonlijk te maken hebben. Constructieve feedback is welkom, maar haat-reacties en iemand naar beneden halen omdat iemands gezicht of lichaam je niet bevalt, kan niet.”
“Daarom maken we ons in het museum ook hard tegen pesten. Het is hier nergens toegestaan om te pesten en we maken duidelijk dat dat buiten het pand en online ook zeker niet mag gebeuren.”
Waarom was het voor jou zo belangrijk om dit museum ook maatschappelijk betrokken te maken?
“In de eerste plaats omdat ik dat zelf heel erg ben, en ik vind dat iedereen die onderdeel is van deze maatschappij dat ook zou moeten zijn. Vooral in een tijd als deze, waarin er zo ontzettend veel gebeurt, kun je jouw medemens niet negeren. Deze onderneming is volledig inclusief. We willen dat niemand zich buitengesloten voelt en ik heb de belofte aan mezelf gedaan dat iedere onderneming waar ik in stap dit ook als core focus heeft.”
Tekst gaat verder onder de foto.
Wat hoop je dat mensen uit hun museumbezoek halen?
“Ik hoop dat ze met een open blik naar de wereld én naar zichzelf gaan kijken. Dat ze, als ze binnenkomen, een stukje bewustwording meekrijgen, door bijvoorbeeld een lezing of een masterclass bij te wonen of door alleen al door het museum te wandelen. En dat ze de druk van buitenaf vergeten, even alle regels loslaten en anderhalf uur lang volledig los kunnen gaan. Dat ze weten dat alles oké is. Het feit dat je leuke foto’s voor Instagram kunt maken is een bijkomstigheid. Het gaat mij erom dat jonge mensen geïnspireerd worden en iets kleins zien waardoor ze bijvoorbeeld denken: ‘Wow, hierdoor wil ik later iets met set design doen’. Ik wil bewustwordingsmomenten creëren waardoor de bezoekers durven te zijn wie ze willen zijn.”
Ben je benieuwd geworden? Op 3 juli opent The Upside Down Amsterdam haar deuren. Het museum is vanaf dan dagelijks geopend van 10.00 uur tot 19.00 uur en vrijdag en zaterdag van 10.00 uur tot 20.00 uur. De prijs van een ticket is 24,95 euro en bestel je nu alvast hier.
Lees ook
Hilarisch: zo gaat het er achter die o zo perfecte Instagram-kiekjes écht aan toe