Columnist Carol Rock (45) schrijft over wat haar opvalt in het nieuws. Deze week schrijft ze over het volgens haar dubieuze boerkaverbod.
Columnist Carol Rock over de (on)veiligheid van het boerkaverbod
Geen angst
Ik weet niet of jullie het al hebben gemerkt hebben, maar Nederland is sinds gisteren een stuk veiliger geworden. En dit allemaal door de ‘Wet Gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding.’ Zo fijn om te weten dat ik nu nooit meer hoef te vrezen voor overvallers met bivakmutsen die ineens een openbare ruimte binnenstormen.
Musthave
Vanaf nu zijn deze overvallers gewoon herkenbaar en direct identificeerbaar, omdat je nu meteen oogcontact kunt maken. In een wereld waar vrijwel alle communicatie online gebeurt en iedereen voortdurend naar zijn telefoonscherm staart, is zo’n wet natuurlijk een musthave.
Lees ook
Columnist Carol over moeizaam zwanger raken: ‘Elke maand begon met goede hoop’
Veiligheid
Inmiddels weet iedereen dat die wet nauwelijks met het verdedigen van onze veiligheid te maken heeft. Het enige wat verdedigd wordt, is de onderbuik van mensen die denken dat een boerka of nikab een bedreiging voor onze samenleving vormt. Niet voor niets kreeg deze wet algauw de werknaam boerkaverbod.
Beperkende kledingvoorschriften
Heel vaak heb ik me afgevraagd waarom vrouwen ervoor kiezen – ze worden echt niet allemaal gedwongen door hun dominante man of vader – hun lichaam op deze manier te bedekken. Waarom wil je dan wonen in een land als Nederland, als je jezelf dit soort beperkende kledingvoorschriften oplegt, die zo in strijd zijn met waar wij als Nederlanders voor staan? Vrijheid, onafhankelijkheid, zichtbaar jezelf kunnen zijn…
Symboolpolitiek
Maar ben ik ooit in gesprek gegaan met zo’n vrouw om naar haar persoonlijke beweegredenen te informeren? Nee. En iets in mij zegt me dat het gros van de Nederlanders, met name degenen die deze wet zo innig omarmen, ook niet. We zijn bang door wat ons wordt voorgehouden. We zijn bang omdat onze onderbuikgevoelens geprikkeld worden door symboolpolitiek, populistische praatjes zonder duidelijke of eerlijke argumenten.
Lees ook
Carol Rock over selfies en foto’s op historisch beladen plekken
Trots op Nederlandse diversiteit
Met trots vertel ik mijn buitenlandse vrienden vaak hoe ons landje als een van de eerste landen in Europa ‘andersgelovigen’ welkom heette. Al in de zeventiende eeuw vonden allerlei verschillende religies hier een veilig onderkomen. Dankzij die diversiteit is Nederland het Nederland waar wij vandaag zo trots op zijn.
Burgerarresten
Tot woensdag was ik er heilig van overtuigd dat alle Nederlanders zich nog trots achter die verworvenheid schaarden. Totdat ik las hoe Nederlanders in de media werden aangemoedigd burgerarresten uit te voeren. Totdat ik las hoe enthousiast gehoor werd gegeven aan die oproep op social media door groepen waar de meesten van ons niet eens mee geassocieerd willen worden. Totdat ik las hoe moslima’s, met nikab of boerka, al vóórdat deze wet inging, dagelijks vrezen voor hun veiligheid. Kunnen zij ook nu nog hun normale, dagelijkse leven veilig blijven leven? Garandeert die wet ook hún veiligheid?
Lees ook
Carol Rock wil kinderen zeggen dat ‘anders’ zijn júist cool is: ‘Als je groot bent, snap je waarom’
Vrijheid
Ik ben tegen onderdrukking en tegen het gedwongen opleggen van kledingvoorschriften van welke religie dan ook. Maar ik ben vóór vrijheid om te kunnen geloven en dragen wat je wil. Daarom woon ik in Nederland, het land waarin ik elke dag Carol mag zijn.
Pride Week
Deze week vieren we tijdens de Pride Week dat we vrij zijn onszelf te zijn. Overal hangen regenboogvlaggen uit en laten we de wereld zien dat wij trots zijn op onze LHBTQ’s en dat we deze gemeenschap met man en macht zullen verdedigen als iemand aan hun vrijheid durft te komen. En stiekem hoop ik dat al die politici die zich achter dit boerkaverbod schaarden, ook een moment stilstaan bij de vrijheid van alle Nederlanders als ze morgen op een van die boten zo enthousiast vrij staan te zijn.


















