Er zijn nog zes mensen in de race om de beste amateurschilder van Nederland te worden. Deze week is het aan de schilders om te leren componeren zoals kunstschilder Rembrandt van Rijn.
Met de halve finale in zicht is de jury kritischer dan ooit.
Er zijn nog zes mensen in de race om de beste amateurschilder van Nederland te worden. Deze week is het aan de schilders om te leren componeren zoals kunstschilder Rembrandt van Rijn.
Met de halve finale in zicht is de jury kritischer dan ooit.
Met het thema compositie moeten ze de jury zien te overtuigen van hun kunnen. Presentatrice Annechien Steenhuizen legt uit dat het belangrijk is om meester te zijn van je compositie als je een krachtig schilderij wil maken.
De kandidaten gaan aan de slag met technieken die de compositie op het doek sterker maken. Kandidaat Jan (64) vindt de Regel van Derden verwarrend: “Als je de ene kant van het raster bekijkt, ben je de andere kant van je compositie kwijt. Normaal denk ik heel lang na en dan bouwt het schilderij zich langzaam op. Het is lastig om in korte tijd deze nieuwe techniek in te zetten.”
Voor de eerste opdracht gaan de schilders aan de slag met hun eigen afval. Steenhuizen: “Pak uit je eigen vuilniszak vijf items en orden ze in een sterke compositie. Met inkt schilderen jullie hier binnen anderhalf uur een stilleven van.”
Coach Iris Frederix zegt: “Het is heel makkelijk om door het afval de kluts kwijt te raken. Met compositie breng je structuur aan en dat geeft rust.” Jan probeert van zijn afval iets ongewoons te maken: “Ik wil het verhaal maken over de aanslagen in New York: de Twin Towers. Ik wil dat toch graag hierin kwijt.”
Tijdens het tekenen zegt hij: “Het is een wedstrijd, een race tegen de tijd. Dat is eigenlijk niet echt mijn ding. Daar draait het leven voor mij niet om. Ik ben helemaal niet streberig. Het is het mooiste wat er is als we er samen uitkomen.” Jan eindigt met zijn tekening op nummer vijf. Jurylid Marc de Beyer vindt de grote melkpakken goed bedacht, maar dragen volgens hem niet bij aan een interessante compositie.
Op dag twee heeft Jan zijn mooiste pak aangetrokken: “Als ik er vandaag uit ga, ga ik in ieder geval in stijl.” Voor de vrije opdracht krijgt iedere kandidaat drie modellen die naar eigen wens in een krachtige compositie gezet moeten worden. De compositie moet het verhaal vertellen achter de zin: ‘Trijntje vertelt aan Kees wat er is gebeurd. En samen bedenken ze een list, zodat Klaas er niet achter gaat komen.’
Binnen drie uur schilderen de kandidaten hun opgestelde compositie met olieverf. Jan vertelt over zijn compositie: “Het is een zeer complexe intrige. Ik vind het heel leuk om te doen.” Na anderhalf uur schilderen druipt het zweet over zijn voorhoofd. Hij zegt: “Ik loop ver achter op schema. Tot nu toe vind ik het eigenlijk helemaal niets.”
Acteur Roeland Fernhout staat de vakjury bij in de keuze wie Project Rembrandt moet verlaten. Hij vindt de emotie op het schilderij van Jan geloofwaardig. Jurylid De Beyer is minder lovend over het Jans kunstwerk: “De dramatiek ontbreekt, waardoor het voelt als een platte voorstelling.”
Jan verklaart het commentaar door een gebrek aan tijd: “Ik ben als een gek bezig geweest.” De Beyer moet Jan helaas teleurstellen: hij moet de wedstrijd verlaten. Steenhuizen zegt tegen Jan: “We gaan je enorm missen.” Jan sluit het schildersavontuur af met de mooie woorden: “Het gaat om het spel, niet om de knikkers.”
Kijkers gaan Jan ook enorm missen.
Ah Jan, wat jammer…😏
Ik vind je een ontzettend mooi vrij mens…een fijne schilder, met een verhaal om te vertellen..(o.a. je twin towers compositie)
In ieder geval heb je nu weer genoeg tijd!#projectrembrandt pic.twitter.com/nMwVnRKGcm
— Patricia (@kijktdoorjeraam) April 28, 2024
Neeeeeee niet onze Jan. Ik vond hem wel de beste schilder. Maar goed smaak is persoonlijk #projectrembrandt
— Cynthia (@CynthiaSchafer1) April 28, 2024
Jan, bedankt voor je deelname man! Heb van je genoten 😊 #projectrembrandt
— Claudia (@_cloudy_a) April 28, 2024
Kijk de aflevering en de werken van Project Rembrandt hier terug.