De Britse reclamewaakhond ASA heeft een Adidas-campagne verboden, vanwege het gebruik van ‘expliciete naaktheid’. In de reclame waren blote borsten te zien.
De waakhond ontving klachten dat de reclameborden ook zichtbaar waren voor kinderen.
Reclamewaakhond
De eerste beelden van de nieuwe Britse Adidas-campagne verschenen in februari op social media. Om de diversiteit van zijn assortiment sportbeha’s onder de aandacht te brengen, maakte het merk een compilatie van tientallen close-upbeelden van naakte borsten. De campagne leidde daardoor tot 24 klachten bij de ASA (Advertising Standards Authority), weet The Guardian.
Zo werd er bijvoorbeeld geklaagd over dat de advertentie vrouwen objectiveerden door ze “seksueel te maken en te reduceren tot lichaamsdelen”. Sommige voorbijgangers vonden de beelden daarbij extra schadelijke en beledigend omdat kinderen ze konden zien.
Het Britse team van Adidas verdedigt zijn campagne door te zeggen dat het juist níét seksueel bedoeld is. Het doel is volgens het bedrijf om “verschillende vormen en maten te laten zien, en diversiteit te illustreren en vieren”.
Het sportmerk benadrukt daarbij dat de beelden zijn bijgesneden om de identiteit van de modellen te beschermen. Ze zouden zich ook allemaal vrijwillig hebben aangemeld en de doelstellingen van de campagne steunen.