Uitgeruste pubers halen hogere cijfers op school als ze later mogen beginnen. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek op twee middelbare scholen in Seattle.
De twee scholen verschoven het eerste lesuur, waardoor leerlingen ’s ochtends niet meer om tien voor 8 moesten beginnen, maar om kwart voor 9. De scholieren droegen tijdens het onderzoek veertien dagen lang een zogenoemde sleeptracker. Dit polsbandje meet de hoeveelheid licht en activiteit, en registreerde op deze manier het slaappatroon van de leerlingen.
Betere cijfers
En wat bleek: de leerlingen sliepen ’s morgens gemiddeld 34 minuten langer. De vrees dat ze later naar bed zouden gaan, bleek onterecht. Bovendien stegen hun cijfers met een halve punt voor het vak biologie. De onderzoekers erkennen wel dat het uitstellen van het eerste lesuur met 55 minuten niet leidde tot 55 minuten extra slaap.
Biologische klok
Het idee dat leerlingen hogere cijfers halen en beter functioneren als ze ’s ochtends langer kunnen slapen, is niet nieuw. Uit eerdere onderzoeken blijkt dat pubers een ander slaapritme hebben dan volwassenen. Hun biologische klok schuift naar achteren. Ze gaan later naar bed en daardoor is ’s morgens opstaan moeilijker.
Toch is deze studie completer dan eerder uitgevoerde onderzoeken, zegt Bert van der Horst, hoogleraar chronobiologie en gezondheid aan het Erasmus MC in Rotterdam, tegen de Volkskrant. “Een half uur extra slaap en een half punt hoger op de cijferlijst, dat is niet gering.”