We kunnen ons bijna geen leven zonder online dating meer voorstellen. Ontzettend fijn, want daar kleven talloze voordelen aan waardoor het nooit zo gemakkelijk was om een partner te vinden als nu.
Maar door corona is het een en ander veranderd.
Keuze is reuze
Al is niet alles anders. Kort de voordelen op een rij. De keuze is reuze. Op de verschillende datingapps zijn ontelbaar veel singles te vinden. Je hoeft niet te gokken of ze wel of niet op zoek zijn en het is al vrij snel duidelijk of ze wel of niet in jou geĂŻnteresseerd zijn. Niet alleen heel handig, maar dat bespaart ook een hoop tijd. Daarnaast kun je je potentiĂ«le partner selecteren op criteria die voor jou belangrijk zijn. Denk aan leeftijd, opleidingsniveau en specifieke hobbyâs en interesses. Kortom: door online dating vergroot je de kans op die grootse meeslepende liefde.
Wensen veranderd
Bumble deed onderzoek naar daten tijdens corona. De datingapp komt met een aantal interessante bevindingen. Zo kwam het bedrijf erachter dat de coronapandemie ervoor heeft gezorgd dat bij 1 op de 3 (dus 32 procent) mensen de wensen in een liefdespartner drastisch zijn veranderd. Ook blijkt dat 58 procent van de mensen voorrang geeft op emotionele beschikbaarheid. En 23 procent geeft aan minder om het uiterlijk te geven dan daarvoor. Nu de vaccinatiegraad toeneemt, geeft 61 procent aan meer open te staan voor het openbaar vertonen van affectie.
Bewust single
Pak het vouwpapier voor de kerstengeltjes er maar vast bij. Hobbyâs als knutselen, koken en sporten zijn een stuk populairder geworden. Een kwart van de ondervraagden plant een date rond een nieuwe hobby. Dat is – niet geheel toevallig – een heel goede manier je date te leren kennen.
Hoewel sommige singles in tijden van crisis meer dan ooit naar een relatie verlangden, is 53 procent van de ondervraagde mensen bewust single. Zij vinden het prima om een tijdje alleen te zijn. En de meerderheid van die singles (56 procent) gaat bewuster en doelbewuster om met hoe en wanneer ze daten.
Reflectie en ontdekking
“Als 2020 het jaar van reflectie was, is 2021 een jaar van ontdekking geweest en we verwachten dat dit doorgaat in het nieuwe jaar”, aldus Naomi Walkland, Bumble’s vicepresident voor Europa. “Samen met het herontdekken van een aantal van onze favoriete date plekken, hebben we gezien dat mensen op de datingapp op zoek zijn naar nieuwe mensen, nieuwe prioriteiten, en het verkennen van nieuwe manieren van daten. Meer dan de helft van de Nederlanders heeft ‘pluk de dag’ als motto bij het daten. Met de helft van de single mensen die op zoek zijn naar een ‘reset’ van hun dating, verwachten we dat de komende maanden groots zullen zijn voor romantiek.”
*Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van interne gegevens en peilingen tussen 6-21 oktober, 2021 met een steekproef van meer dan 8.500 gebruikers in Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, India, Mexico, Filipijnen, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. **Het onderzoek is uitgevoerd door Motivaction onder 1.021 volwassen Nederlandse respondenten in de leeftijd van 18-45 jaar. Het onderzoek vond plaats tussen 19 en 25 maart 2021.