Het online shoppen is enorm toegenomen de laatste jaren, en nu, door corona, zijn er helemaal meer mensen achter hun scherm dan in een drukke winkel te vinden. Maar wat gebeurt er met alle retourpakketjes?

Retourpakketten zorgen voor veel verspilling: 5 x tips hoe je wél duurzaam shopt
Online shoppen
In de kledingkast van de gemiddelde Nederlander vind je ongeveer 173 kledingstukken, volgens een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam. Maar van die 173 kledingstukken, liggen gemiddeld vijftig stuks al meer dan een jaar ongebruikt in de kast. Tóch blijven we kopen.
Het probleem van online bestellen ligt niet per se aan het bestellen. Het recht op kosteloos retourneren levert juist (meer) verspilling op. Het wordt de consument makkelijk gemaakt om zomaar wat te bestellen. De prijs voor fast fashion wordt vaak ‘betaald’ door het milieu en door arbeiders in de kledingfabrieken in goedkope productielanden. Toch ligt de verantwoordelijkheid voor het milieu niet alleen bij het bedrijf maar ook bij de consument – want ook jij kan bewust online shoppen.
1. Wees een functionele shopper
We bestellen vaak iets voor elke gelegenheid, terwijl we meestal genoeg kleren in de kast hebben hangen. Een functionele shopper weet wat-ie in de kast heeft en wat-ie nodig heeft, en bestelt precies dat. Hierdoor hoeft er haast nooit iets retour. Weer een goede reden om je kast eens goed uit te pluizen dus.
2. Koop een meetlint
‘Die ene trendy lila broek ziet er wel heel gaaf uit maar ik weet niet hoe hij valt. Hmm, nu maar negentien euro, ik bestel ‘m wel in drie verschillende maten.’ Bij kledingmerken gaat bijna zestig procent van alle kleding retour door mensen die de verkeerde maat of maten bestellen.
Tip: pak een meetlint en meet jezelf op. Dan kun je meteen in de maattabel zien welke maat jou het beste past.
3. Next day delivery
Je hebt morgen een feestje, en je hebt (nog) geen outfit. Dus bestel je snel nog even een leuk rokje met de ‘direct-bezorg’ optie. Helaas is dit wel minder goed voor het milieu, want de fabrikant kan het pakketje niet zo efficiënt mogelijk inpakken en bezorgen. Gevolg: een half leeg bestelbusje. Bedenk dus op tijd of je een outfit nodig hebt, óf beter zelfs: leen iets van een vriendin of koop het tweedehands.
4. Afhaalpunt optie
Vooral tijdens het thuiswerken is het handig als de bezorger je pakketje aan huis aflevert, en jij niet door de regen naar buiten hoeft. Maar… je kunt CO2-uitstoot met zeventien procent verminderen door de fiets te pakken of te gaan lopen.
Als het echt niet anders kan dan aan de deur bezorgen, zorg er dan voor dat je echt thuis bent tijdens het aangegeven tijdvak, dan hoeft de bezorger het de volgende dag niet nog een keer te proberen.
5. Retour sturen
Het kan natuurlijk altijd dat het kledingstuk in de doos anders is dan je verwacht had. Of gewoon niet past. In dat geval kun je het beste het pakketje retour sturen door naar de winkel te gaan en het daar af te leveren.
Je kunt overigens bekijken hoe het merk van je kleding omgaat met je retourpakket. Het is voor merken soms goedkoper de kleding te verbranden dan om het opnieuw in te pakken. Dit kun je voor de zekerheid altijd even nagaan bij de keurmerkenwijzer. Gaat jouw te wijde broek in vlammen op, probeer het dan te slijten aan vrienden of zet het op een verkoopsite als United-wardrobe of Marktplaats.
Lees ook
Deze duurzame kledingmerken zijn mooi én lief voor het milieu