Leon Verdonschot legt voor LINDA.nl wekelijks het vuur na aan de schenen. Deze week is zangeres Davina Michelle (26) aan de beurt. Over haar Edison-nominatie, doorbreken via YouTube en het Wilhelmus.
Je bent dit jaar genomineerd voor een Edison, die 11 april worden uitgereikt. Dat zou niet je eerste zijn. Heb je een schouw, met al je prijzen? Of een kast?
“In mijn studio in Dordrecht heb ik daar een speciale kast voor. Of nou ja, het is gewoon een Ikea-kast met glazen raampjes. Daar staan mijn prijzen in, ook twee Edisons. Ze staan er heel mooi, op een ereplekje. Het is een heel eervolle prijs, ook omdat het een vakjuryprijs is.’ Lachend: ‘Maar er is zeker nog ruimte voor meer.”
Je speelt in mei twee avonden in Ahoy. In maart 2020, tijdens de coronacrisis, stond je in een léég Ahoy. Hoe is Ahoy als het leeg is?
“Heel raar. Ik heb inmiddels vaker in een leeg dan in een vol Ahoy gestaan, haha.’ Lachend: ‘Best wel zielig, eigenlijk. Ik was er laatst, en toen zei de floormanager iets over dat ik er nu alwéér was, en hij noemde het Eurovisie Songfestival. Ik dacht: och verdomd, dat was natuurlijk ook hier! Die zaal zag er toen helemaal aangekleed zó anders uit, en zonder podium en zonder publiek lijkt hij echt veel kleiner.”
In datzelfde Ahoy nam jij met Snelle een update op van 15 Miljoen Mensen, als ode aan de zorg. Dat nummer, 17 Miljoen Mensen, werd een nummer 1-hit. Met een bijzonder record: het is met 1’47’’ de kórtste nummer 1-hit ooit in Nederland. Hebben jullie overwogen het nummer te verlengen?
“We hebben het er wel over gehad, maar het was een spontane actie, zonder de insteek er een hit van te maken. We waren het er eigenlijk over eens dat het een momentopname was, dat het een beetje kunstmatig zou zijn om er een langer nummer van te maken. De versie op Spotify is echt een ‘one-taker’, en dat voel je denk ik ook wel.”
Vorig jaar zong je het Wilhelmus voor Max Verstappen als winnaar van de Grand Prix Formule 1. Hoe is het Wilhelmus, puur technisch als nummer om te zingen?
“Heel eerlijk: technisch gezien is er niet heel veel aan. Het is natuurlijk best langzaam en rustig. Je hebt wel dat hoge stukje, maar ik had met het Orkest Koninklijke Luchtmacht bij het bepalen van de toonsoort al besproken dat het niet te hoog moest. Ik zei: het kan me echt niet gebeuren dat ik bij de uithaal uit de bocht vlieg, haha! Dus met opzet hadden we de lat niet al te hoog gelegd op dat gebied. Het allerlastigste op dat moment was: de tekst niet vergeten. Het is het volkslied, ’the national anthem’. Daarvan de tekst vergeten kan écht niet, dat is wat de hele tijd door mijn hoofd schoot en waarvan ik enorm aan het stressen was. Het is ook echt een enorm moeilijke tekst: de ene keer is het ‘de’, dan weer ‘den’. Ik heb er toch een fout in gemaakt met zo’n lidwoord, dat niemand is opgevallen, wat dan ook weer iets zegt. Ik kende de tekst gelukkig al vrij goed, want mijn moeder is een enorme voetbalfan, dus voor de wedstrijd van Oranje begon moesten wij altijd luidkeels meezingen.”
Van wie heb je de meeste muzikale bagage meegekregen?
“Ik kocht vroeger altijd die Hitzone-cd’s. En vriendinnetjes van mij luisterden net als ik naar de Top 40, gewoon naar wat er op dat moment populair was. Wel altijd Engelstalige muziek. Ik was zelf enorm fan van Beyoncé, maar het allermeest van Britney Spears. Mijn hele kamer hing vol met posters van haar.”
Hoe is voor jou als voormalig fan om te zien hoe moeilijk zij het de laatste jaren heeft?
“Heel bizar. Vooral omdat het allemaal is gebeurd onder de neus van de hele wereld, en niemand had het door. Als ik nu die verhalen hoor en zie over hoe zij heeft geleefd al die jaren, kan ik alleen maar denken: hoe kan dat zijn gebeurd? Ze werd compleet onder de duim gehouden, terwijl wij allemaal toekeken.”
YouTube heeft voor jou een cruciale rol gespeeld in het begin van je carrière? Zou je het jonge artiesten aanraden als route?
“Ja, al denk ik wel dat je er mee moet oppassen. De grens tussen een influencer, een coverartiest en een ‘recording artist’ is wel dun, namelijk. Als mensen dingen van je gaan opzoeken en ze vinden dan alleen maar covers en leuke filmpjes, is dat misschien niet het beste visitekaartje. Voor mij althans, als iemand die ook haar verhaal wil vertellen met eigen werk. Tegelijk: ik heb heel veel te danken aan YouTube, zoals mijn voorprogramma van P!nk. Als kickstart van je carrière zijn social media een enorm goede opstap.”
Je hebt veel ervaring in iets dat veel mensen in de muziekindustrie ook wel link vinden: je vriend is ook je producer. Hoe zorgen jullie dat dat werkt?
“In eerste instantie, toen we net begonnen, hadden we het idee dat we privé en zakelijk gescheiden zouden houden. Niet de hele tijd alleen maar over werk praten. Nou, ik denk dat we dat twee dagen hebben volgehouden, haha! Zo werkt het helemaal niet: mijn werk is mijn hobby en zijn werk is ook zijn hobby. En waar heb je het over als je samen op de bank zit? Over dingen die je leuk vindt.”
Waarom ben je ambassadeur geworden van de voedselbank?
“Je kan alle goede doelen over de hele wereld steunen, en dat is ook heel belangrijk, maar er zijn ook veel problemen dichtbij huis. Er lopen heel veel mensen bij de voedselbank waarvan je het nooit zou verwachten, mensen in je eigen straat. We hebben met de hele band en het hele team een dag kerstpakketten ingepakt, ook alweer in Ahoy. Er waren die die dag veel andere mensen die vrijwillig kwamen helpen, ook van bedrijven als Unilever. Ik snap eigenlijk niet dat iedereen als bedrijfsuitje gaat bowlen, lasergamen of escaperoomen, terwijl een dagje helpen bij je lokale voedselbank volgens mij minstens honderd keer zo leuk is, en ook heel goéd om te doen.”Foto: Bob Bronshoff