Foutje, bedankt: een piloot had woensdagavond in een vliegtuig van luchtvaartmaatschappij Air Europa op Schiphol per ongeluk het kapingsalarm geactiveerd.
Vals alarm dus, maar de Koninklijke Marechaussee nam het zekere voor het onzekere.
Vertragingen
De D-pier werd woensdagavond rond 18.45 uur afgesloten en alle protocollen voor kapingen op vliegvelden werden in werking gesteld. De bemanning en de 27 passagiers werden snel van boord gehaald. Het gevolg van het valse alarm: vertragingen op Schiphol en grote paniek.
#AirEuropaInfo Vals alarm. Op de vlucht van Amsterdam tot Madrid werd vanmiddag, per ongeluk, een waarschuwing geactiveerd die protocollen voor ontvoeringen op de luchthaven lanceert. Alle passagiers wachten perfect om snel te vliegen. Ons excuus voor 't ongemak.
Maar wat is er precies gebeurd? Want het noodprotocol activeren gebeurt niet door een druk op de knop. Er zijn drie verschillende manieren om aan te geven dat je in nood zit. De simpelste manier: een melding via de radio doen. Lukt dat niet, dan kan de piloot gebruikmaken van een internationaal afgesproken noodfrequentie. De frequentie wordt uitgeluisterd door de luchtverkeersleiding.
Code
Maar in dit geval denkt men dat de piloot code 7500 heeft verzonden via de zogenoemde de transponder van het vliegtuig. “Als je die 7500 selecteert, gaan alle toeters en bellen af bij de luchtverkeersleiding”, zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert tegen de NOS. Na het alarm liepen tientallen vluchten vertraging op.
Nog even over het kapingsalarm op Schiphol. Zo ziet de transponder op de gemiddelde Airbus A330 eruit. Met de toetsen stel je de viercijferige transpondercode in. Bij een kaping 7500, bij een noodgeval 7700. De verkeersleiding kan deze code zien. pic.twitter.com/KwIqUFobEu
Het toestel van Air Europa is woensdag vlak voor elf uur ’s avonds alsnog naar Madrid vertrokken. Het is niet bekend hoe dit valse alarm kon worden afgegeven. Het verhaal gaat dat de gezagvoerder de code wilde uitleggen aan een stagiair, maar dat is niet bevestigd. De Koninklijke Marechaussee doet verder onderzoek.