Royalty-journalist Sam Hoevenaar schrijft deze week over het PR-team van het Koninklijk Huis, en hoe dat nu aan de bak moet om de sympathie van de Nederlanders terug te winnen.
Jarenlang is het rustig op de PR-afdeling van het Koninklijk Huis, tot het blinkende imago van onze populaire royals vorige week plots een gigantische deuk oploopt. De adviseurs van de koning en koningin steken deze dagen de koppen bij elkaar om te evalueren en om een strategie voor de toekomst uit te werken.
Een dag na de ophef in augustus over de foto waarop het koningspaar geen anderhalve meter afstand houdt, deelt het hof online drie suikerzoete nieuwe portretten van Amalia, Alexia en Ariane. Het voelt als een slagroomtaart die ons voor de neus geschoven wordt om een gemaakte blunder rap te doen vergeten. Dat de foto’s een dag na alle slechte publiciteit verschenen, is toeval, aldus de Rijksvoorlichtingsdienst. Uitglijder 2.0 – het inmiddels beruchte reisje naar Griekenland – pakken ze aan met een videoboodschap.