Het mag wat tijd kosten: al die cadeaus perfect ingepakt onder de kerstboom deponeren. Onnodige inspanning, stelt een nieuw onderzoek nu. Een slordig ingepakt cadeau levert namelijk pas écht succes op.
Wij voorzien een totaal ontspannen kerst, joh.
Torenhoge verwachtingen
Het onderzoek is recent verschenen in de Journal of Consumer Psychology, precíes op tijd voor de feestdagen. Want wat is het geval: wanneer een cadeautje tot in de puntjes is ingepakt, worden de verwachtingen van de ontvanger torenhoog. Een mens koppelt de verpakking namelijk al snel aan de inhoud. Kan alleen maar tegenvallen, in zo’n geval.
Blijer met rommel
Wie zijn of haar cadeautje echter in, bijvoorbeeld, een oude krant aanreikt, zit eerder gebakken. Uit het experiment blijkt dan wel dat mensen vóóraf een positievere houding ten opzichte van de ‘nette’ cadeautjes hebben, achteraf zijn ze blijer met precies hetzelfde presentje in een rommelige verpakking. Iets met verwachtingsmanagement, gokken wij zo.
Jaloezie is dus niet meer nodig, als het op de inpakkunsten van de plaatselijke parfumerie-dames aankomt. Alhoewel: de uitkomsten zijn anders als het om cadeaus voor (vage) kennissen gaat. Wanneer een relatiegeschenk rommelig is ingepakt, zal de ontvanger denken dat je de verstandhouding als onbelangrijk beschouwt. Toch maar achter de hand houden dus, die gouden krullen en lintjes.