De bekende pratende chocolaatjes uit de reclames van M&M’s zullen de komende tijd nog gewoon te zien blijven op televisie. Dat meldt het bedrijf nadat het eerder had aangekondigd met de reclames te stoppen.
Dit gebeurde na ophef in de VS.
M&M’s
Afgelopen september kregen de vertrouwde M&M’s gezelschap van een paarse, vrouwelijke variant om de diversiteit wat op te krikken. Toen deze voor Internationale Vrouwendag in een limited edition-snoepzakje zat, schoot dit bij veel conservatieve Amerikanen in het verkeerde keelgat. Vooral de rechtse nieuws- en opiniezender Fox News noemde het bedrijf daarom woke – te politiek correct.
Eerder verruilde de groene, vrouwelijke M&M haar pumps al voor sneakers. Ook daar werd niet iedereen vrolijk van. ‘Zelfs schoenen kunnen polariserend werken’, concludeerde M&M-producent Mars eerder deze week op Twitter. Het bedrijf zei de pratende snoepjes van de Amerikaanse televisie te halen en voortaan reclames te maken met komiek Maya Rudolph.
Maar niets is minder waar: het stoppen van de reclames blijkt een mediastunt in aanloop naar de Super Bowl. Dat is de finale van het American football-seizoen en een van de best bekeken tv-avonden van het jaar. De pratende M&M’s zullen dus gewoon te zien blijven op de televisie. ‘Zowel de vernieuwde personages, als degenen die het afgelopen jaar zijn gelanceerd, zijn en blijven de officiële woordvoerders van het merk’, zo luidt de lezing van het bedrijf.