Dat verklaarde de 67-jarige buschauffeur aan de politie, meldt de politie.
Technische problemen
“De chauffeur heeft ter plaatse verklaard dat hij met groen licht van de verkeerslichten die bij de spoorwegovergang staan, het spoor is opgereden, en dat de bus toen op de overgang stilviel. Toen kwamen de spoorbomen naar beneden en is hij uit de bus gesprongen”, aldus een woordvoerder van de politie.
De politie heeft de chauffeur aangemerkt als verdachte, maar zegt de man pas te verhoren als de resultaten van het onderzoek naar de toedracht van de aanrijding bekend zijn.
Er zal nog een sporenonderzoek en technisch onderzoek naar de bus plaatsvinden. Een verkeersongevallen-analist, medewerkers van de Verkeerspolitie en de Landelijke Eenheid voeren het onderzoek uit.
Een trein reed de bus op het spoor doormidden. Op het moment van de aanrijding zaten er geen mensen in de bus, omdat de trein geen dienst meer had. De chauffeur was na een ochtenddienst met de bus onderweg naar de stalling, zei busvervoerder Connexxion eerder maandag.
Op de bus stond een logo van Connexxion, maar op het moment van de aanrijding gebruikte onderaannemer BusiNext de bus.
Zowel de chauffeur als de treinmachinist en de 85 inzittenden van de trein zijn door hulpdiensten onderzocht. Niemand raakte gewond, wel waren er twee reizigers met lichte hoofdpijnklachten, aldus de politie.
Ontregeld treinverkeer
De ontstane ravage is volgens spoorbeheerder ProRail enorm. Door de aanrijding kunnen er drie dagen lang vanwege herstelwerkzaamheden geen treinen rijden tussen Roosendaal en Bergen op Zoom. Wel rijden er stop- en snelbussen.
Door de aanrijding was er maandag ook het grootste deel van de dag geen treinverkeer mogelijk tussen Bergen op Zoom en Zeeland. ProRail meldde maandagavond dat ze het treinverkeer tussen Bergen op Zoom en het Zeeuwse Kruiningen grotendeels konden hervatten.