Kinderen van ouders met een lager inkomen of opleidingsniveau beginnen al voor de basisschool met een achterstand. Ze halen die gedurende hun schoolloopbaan niet in.
Dat meldt het Centraal Planbureau (CPB) donderdag op basis van eigen onderzoek.
Lage opleiding
Het bevestigt andere onderzoeken, onder meer van het CBS. Volgens het CPB zijn kinderen van ouders met een laag inkomen of een lage opleiding al op driejarige leeftijd veel minder goed in reken- en taalvaardigheden dan kinderen van ouders met een hoog inkomen of opleidingsniveau.
Vanaf groep drie nemen de verschillen niet of nauwelijks verder toe, maar ze worden ook niet kleiner. De werkhouding en het gedrag van de kinderen blijkt niet te worden beïnvloed door de verschillende inkomens van de ouders, maar wel door hun opleidingsniveau: kinderen met laagopgeleide ouders scoren lager op die punten.
Schoolsucces
Het CPB-onderzoek laat verder zien dat de sociaaleconomische achtergrond van de ouders meer voorspelt over het schoolsucces van een kind dan een eventuele migratieachtergrond. Kinderen met een migratieachtergrond beginnen gemiddeld met een achterstand in taal en rekenen, maar zij maken gedurende hun schooltijd een inhaalslag.
Uiteindelijk wijken ze weinig af van hun klasgenoten met een vergelijkbare sociaaleconomische achtergrond zonder migratieachtergrond.