Toen het werk van Carine de Graaf (59) begin maart stil kwam te liggen, besloot ze de ‘berenjacht’ naar Nederland te halen. Niet wetende dat de actie compleet door het dak zou gaan.
Samen met LINDA.nl blikt ze terug op de hartverwarmende actie.
Toen het werk van Carine de Graaf (59) begin maart stil kwam te liggen, besloot ze de ‘berenjacht’ naar Nederland te halen. Niet wetende dat de actie compleet door het dak zou gaan.
Samen met LINDA.nl blikt ze terug op de hartverwarmende actie.
Het was een doodgewone dag in maart dat Carine besloot de zogeheten ‘berenjacht’ van onze zuiderburen naar Nederland te halen. Een actie waarbij mensen een beer voor hun raam zetten, zodat kinderen een speurtocht door de buurt kunnen doen. “Ik zag de actie in België voorbijkomen en dacht: ‘Geweldig, ik kan vast ook wel een Nederlandse Facebookgroep aanmaken en de jacht hier naartoe halen”, vertelt Carine. En zo geschiedde. Zonder er al te veel bij na te denken richtte ze de Facebookgroep ‘Berenjacht in NL’. Dat bleek een succes dat ze niet had zien aankomen.
De ‘berenjacht’ bleek namelijk ook in Nederland razend populair. Al binnen twee weken stond de teller van de groep op 40.000 leden. “Het was zo overweldigend”, vertelt Carine. Continu stroomde haar inbox vol met vragen en positieve reacties. “Ik heb op een gegeven moment maar de meldingen van m’n telefoon en tablet uitgezet, want door al die belletjes leek het hier wel een spoorwegovergang”, grapt ze. “Ik kreeg wel honderd berichten per uur.”
Lees ook
Waarom (ook) Nederlandse kinderen nu massaal op ‘berenjacht’ gaan
En terwijl Nederland massaal beertjes voor de ramen zette, blijkt de actie voor Carine een heuse dagtaak te zijn. “Ik was op een gegeven moment hele dagen bezig met het beheren van de Facebookgroep”, vertelt ze. Want wie denkt dat het een kwestie is van alleen een actie opzetten, zit mis. Zo kreeg ze niet alleen veel positieve reacties die ze wilde beantwoorden, maar ook vragen van ouders of het wel verstandig zou zijn hun kind naar buiten te laten gaan. “Toen heb ik bijvoorbeeld ook contact opgenomen me het ministerie en het RIVM.”
Het is dan ook niet gek dat Carine de ‘berenjacht’ als overweldigend beschrijft. Ze nam de actie serieus en voelde zich ook in grote mate verantwoordelijk. “Maar ik had natuurlijk nooit verwacht dat het zo enorm zou aanslaan. Het ontplofte echt.”
Door de storm aan reacties en vragen zou Carine haast vergeten waarom ze de actie ook alweer had gestart. Toch heeft ze de reden altijd in haar achterhoofd gehouden. “Het is mooi om mensen in onzekere tijden een hart onder de riem te steken.” Niet alleen kinderen genoten namelijk van de actie, maar ook ouderen. “Zo kreeg ik een bericht van een bejaarde die vertelde dat er voor 10.00 uur ’s ochtends al veertien kinderen waren langs geweest. Dat is zo bijzonder.”
Dat het opzetten van de actie ook nog eens hartstikke leerzaam bleek te zijn, was voor Carine nóg een grote verrassing. “Ik heb de afgelopen maanden ontzettend veel geleerd over wat social media teweeg kan brengen”, legt ze uit. “Ik wist niet dat Facebook zoveel impact zou hebben.”
Inmiddels is de Facebookgroep van Carine in een rustiger vaarwater terechtgekomen. Wel stromen nog iedere week nieuwe leden en foto’s van beertjes binnen. Juist die foto’s en hartverwarmende reacties van mensen maken dat Carine geen moment spijt heeft gehad van die ene dag in maart, waarop ze besloot de berenjacht naar Nederland te halen. “Die berichten maken me trots. Dan krijg ik wel een grote glimlach op m’n gezicht.”
Een greep uit de foto’s die de afgelopen tijd in de Facebookgroep van Carine zijn gedeeld: